شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان (شیخ بهایی) نزدیکترین دور به سده – خمینی شهر

شاید بیش از 95 در صد مردم عزیز شهرستان خمینی شهر از وجود شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در شهرستان خمینی شهر بی اطلاع باشند و حتی اگر اطلاع داشته باشند از عملکرد و کارایی آن بی خبرند.

روسای قبلی دانشگاه صنعتی اصفهان با دست و دل بازی مثال زدنی خود بخشی از زمین های سده واقع در جنگل دانشگاه صنعتی را برای ساخت این شهرک اجاره 99 ساله دادند!؟

خواستم بگویم اگر مخترع هستید، اگر ایده نو دارید، اگر تیم کاری دارید، اگر به دنبال کسب و کار هستید و کسب و کار شما نوعی کار آفرینی است، شهرک مذکور بهترین محل برای حمایت مالی و معنوی از شماست.

دارا بودن مدرک دانشگاهی یک مزیت است اما کسانی بوده اند که حتی بدون داشتن دیپلم از امکانات پارک استفاده کرده اند.

اولین قدم مراجعه به شهرک واقع در دانشگاه صنعتی است.

خمینی شهر، شهر بی شهردار

هر بار که این بی لیاقتی های مسولین را می بینیم می گوییم بار دیگر رای نخواهیم داد. اما حیف.

حیف که انسان فراموشکار است. حیف که تا چهار سال دیگر این عهدمان را فراموش می کنیم.

اما همه امیدمان این است که خداوند همه چیز را حفظ می کند و او یگانه ناظر عادل است.

اعضای محترم شورای اسلامی شهرستان خمینی شهر، شهردار شهرستان سده کجاست؟

عدم تعیین شهردار پس از 9 ماه از شروع خدمت شما نشانه چیست؟

کدامین منافع مردم سده با این بلاتکلیفی برآورده می شود؟

کدامین منافع شما با تعیین شهردار از دستتان خارج می شود؟

پس آن همه وعده های رنگارنگتان کجا رفت؟

نکند روزی بیاید که شما نیز مانند شورای قبلی به فکر قلع و قمع زمین های سده باشید؟

نکند روزی بیاید که شورای جدید، همین شورایی که رای خود را مدیون مخالفت با شورای قبلی است، پای جای پای شورای قبلی بنهد؟

نکند متوجه شویم طرح یک پارک کوهستانی دیگر ملغی شده و زمین هایش بین اعضای شورا تقسیم شده است؟

آقایون محترم، اگر مردم ساکتند به این معنا نیست که نمی فهمند به این معناست که صبرشان زیاد است، به این معناست که نجیب اند، به این معناست که به شما اعتماد کرده اند.

اما صبر هم حدی دارد!

اکنون 9 (ماه) را در 400 هزار (نفر) ضرب کنید تا ببینید چند ماه به این مردم بدهکار هستید.

شهردار قبلی کم اختلاس نکرد.

شورای قبلی کم فساد نکرد.

اگر به دنبال نزاع و دعواهای حزبی و اختلاس بودیم همان شورای قبلی بهترین بود.

و اما سخن آخر این که مردم منتظر جواب شما هستند.

لطفا بگویید چرا سده پس از نه ماه هنوز بی شهردار است؟

مبادا سهل انگاری شما باعث شود که یک شهردار غریبه دیگر بر سده تحمیل شود.

مردم بیدارند و خدا بیدار ترین.

اگر از مردم نمی ترسید از خدا بترسید. 

فرهنگ غلط در ازدواج

با وجود بسياري از محسنات و خوبي مردمان سده , اين ديار نيز همانند بسياري از نقاط كشور عيوب اندكي دارد كه اكثر اين عيوب به فرهنگ غلط آن كه ناشي از افكار قديمي و بي پايه و اساس است مربوط مي شود. يكي از اين فرهنگ هاي نادرست مربوط به ازدواج جوانان سده مي باشد. چرا كه اكثر مردم سده با ازدواج محله اي مخالفند و معتقدند كه هر فرد چه دختر و چه پسر بايد با يكي از دختران و يا پسران محله خود وصلت كند.اين فكر غلط كه كم كم و در طي ساليان متمادي در بين افكار مردم سده رخنه كرده,باعث كدورت و اختلاف در بين محله هاي سده شده است.واقعا چرا؟

آيا به غير از خود ما جوانان سده كسي براي كمرنگ كردن و از ميان برداشتن اين فرهنگ نادرست وجود دارد؟مگر نه اينكه تمام مردمان اين محله ها همه از يك ديارند پس چه چيز باعث تمايز و يا برتري محله اي با محله ديگر مي شود؟!!البته هستند جواناني كه با اين فرهنگ و عقيده غلط موافقند اما اگر از آنها دليل اين موافقت را سوال كنيم جوابي به غير از اينكه(يك رسم است و گذشتگان ما به آن پايبند بوده اند و ما نيز بايد چنين كنيم)ندارند.خيلي ديگر نيز مي گويند كه(محله ها از لحاظ فرهنگي و اخلاقي با يكديگر متغايرند و به همين دليل بهتر است از ازدواج محله اي با محله ديگر اجتناب كنيم.)اما جالب است بدانيم و به اين فكر كنيم كه چرا به طور مثال وقتي از شهری دیگر براي دختري خواستگار بيايد موضوع فرهنگ و اخلاق و...از ياد برده مي شود! ولي اگر آن خواستگار از ميان يكي از محله هاي همان خاك و سرزميني كه در آن زندگي مي كنند باشد افكار غلط رشته همبستگي را پاره مي كند و... .چرا ما بايد با مردمان خودمان بيگانه باشيم در حالي كه همه ما از يك سرزمين به نام سده هستيم.ورنوسفادران ,فروشان ,خوزان ,آدريان و... اين ها فقط اسم هستند و اين اسم ها نبايد باعث از بين بردن همدلي و همبستگي و رفاقت ميان مردمان سده شود.
دوستان عزيزم اين مشكل مشكلي نيست كه در چند خط نوشتن من گنجانده شود در حالي كه تمامي شما سده اي هاي عزيز بر اين مشكل  واقف هستيد.بياييد همه با هم در برابر اين افكار غلط و بي پايه و اساس كه دشمن همدلي و همبستگي اهالي سده شده است ايستادگي كنيم.
   

زهد از دیدگاه حضرت علی

امیر المومنین حضرت علی (ع) می فرماید:

 

زهد بین دو کلمه از قرآن است که خدای سبحان فرمود:

"تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخورید و به آنچه به شما رسیده شادمان مباشید"

کسی که بر گذشته افسوس نخورد و به آینده شادمان نباشد همه جوانب زهد را رعایت کرده است.

 

حکمت 439 نهج البلاغه

سده بهترین شهر برای من

حضرت علی (ع) می فرماید:

 

هیچ شهری برای تو از شهر دیگر بهتر نیست، بهترین شهر ها آن است که پذیرای تو باشد.

ارتباط با ما

عزیزان سلام

همه کسانی که دوست دارند از طریقی با وب سایت خودشان سده در ارتباط باشند می توانند از پل های ار تباطی زیر استفاده کنند . البته قبل از معرفی این راه های ارتباطی چند نکته را متذکر شویم :

۱- شماره تماس های داده شده فقط در جهت عضویت در سایت یا ارسال پیامک های انتقادی شماست ۲-عزیزانی که میخواهند نظرات خود را به ما برسانند میتوانند از طریق ایمیل sede.ir@gmail.com اقدام نمایند

۳- نویسندگان عزیز دقت داشته باشند برای تعیین روز جلسات و یا سایر اطلاعات از این قبیل، فعلا فقط از شماره 09392007694 با آنها تماس برقرار خواهد شد.

ایمیل وب سایت: sede.ir@gmail.com

شماره پیامک عضویت:09392007694

در پاسخ پیامک های دوستان

 

هر که با پاکدلان صبح و مسایی دارد             دلش از پرتو اسرار صفایی دارد

 

امروز قرار نبود که من پستی داشته باشم اما به دلیل اینکه اکثر پیامک های دوستان همشهری پیرامون یکی دو مساله است تصمیم گرفتم این مسائل را توضیح دهم.

اما قبل از بیان هر مطلبی تمنا می کنم سوالات، پیشنهادات و انتقاداتتان را فقط از طریق پیامک مطرح کرده و از زنگ زدن خودداری کنید.

  1. در جواب دوستانی که از ارتباط وبلاگ ما با وبلاگ "مجمع دانشجویان خمینی شهری دانشگاه صنعتی سده" سوال می کنند باید عرض کنم همگی آنها از دوستان ما هستند و شایعه وجود هر گونه دشمنی را رد می کنم. البت با برخی از این دوستان اختلاف نظرهای عمیق و گسترده ای داریم که اینجا جای طرح آنها نیست. از آن جا که احساس کردیم برخی از این دوستان هدف اولیه را گم کرده و ره به بیراهه می پیمایند تصمیم گرفتیم که از ادامه همکاری با دوستان دست بکشیم. به هر حال در ابتدا هدف هر دو یکی بود....که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها.
  2. دائما پرسش می شود که وبلاگ  "دانشجویان ریاضی " را چه کسی و چگونه به روز می کند. در پاسخ فقط می گوییم ما اما نمی گوییم با چه زحمتی.
  3. درباره تبلیغ در وبلاگ هم هنوز تصمیمی نگرفته ایم اما همان طور که خدمت دوستان عرض کردم اگر هم قرار بر این کار شد فقط تبلیغات سده را انجام می دهیم.
  4. دوستانی درخواست موزیک و نرم افزار داشتند. با وجود این که وبلاگ هایی اینچنینی بسیار است اما سعی می کنیم نرم افزارها و موزیک های درخواستی را در اسرع وقت ارائه کنیم.

این وبلاگ قطعا خیلی بهتر از این خواهد شد. روزی را می بینیم که به لطف خدا و یاری شما این وبلاگ به سایت و آن هم بهترین سایت درباره سده تبدیل گردد.

در پایان از همه دوستانی که نظر می دهند و یا با پیامک های خود، ما را مورد لطف خود قرار می دهند بینهایت مچکریم. (فقط وقتی پیامک میدین ما را نزنین خواهشا !)

 

یا حق

سروده هاي محلي ورنوسفادراني

 ((درمون))     

دلمو خ چشاد جوواب اته

داتچي داتچي به مون شراب اته

مسي مسم كه از تغاري چشاد

دلمو بي بتا قماري چشاد

گل بنفشه گيساد دوايي سنه

مرهمو اين دوا برايي سنه

لوراد دونه دونه عنابو

دلي تو داري مون خه بي تابو

 

1.دلم را با چشمانت جواب بده-به من پياله پياله شراب بده.

2.مست مستم كن از قدح چشمانت-دل را در قمار چشمانت باختم.

3.گيسوانت كه همچون بنفشه است آرام بخش سينه من است-آري

گل بنفشه دارويي است براي سينه.

4.لبانت همچون دانه هاي عناب است(كه دارويي است براي تب)و دل تب دار من چه بي قرار آن لبها است.

(خاسته)

اصغر حاج حيدري(خاسته)

 اشعار اصغر حاج حيدري(خاسته)نمود و نماد اقبال عمومي به شعرهاي محلي با گويش (ورنوسفادراني)است و از اين نظر سروده هاي محلي وي را بايد سدي دانست در برابر ميرايي اين گويش و تشويق نسل جوان شاعر به سرودن اشعار محلي.

ظرفيت شعرهاي محلي از نظر انتقال معنا با گنجايش شعر طنز برابري مي كند و ناگفتني هاي بسياري را به واسطه آن ميتوان به مخاطب منتقل كرد كه (خاسته) با آگاهي از اين ظرفيت ها به خوبي آن را به خدمت گرفته است.بنا براين با ويژگي هايي كه برشمرده شد شعرهاي مردمي ايشان دلنشين و خواندني است و خواننده هم از انديشه و هم از سادگي و صراحت بيان و هم از هنر اين شاعر بهره مند مي گردد.

 

به رخ پاك وطن دلبندم

من به اين خاك وطن دلبندم           به رخ پاك وطن دلبندم
به همين روز كه اين دم دارم        سر تعظيم فرو می‏آرم 
در ضمير دل پرانوارم               دانه مهر و وفا مي‏كارم
نظر افكنده به هر فرزندم            به رخ پاك وطن دلبندم
اولين دفعه دلم چون بتپيد            خون نافم به همين خاك چكيد
چشمه عشقم از اين خاك، دميد     سرم از فخر به خورشيد رسيد
خواه من گريم و خواهی خندم      به همين خاك وطن، دلبندم
امین شکوهی

عشق و حسرت

 

با دیدن تو ای یار، از درد و غم گسستم

                               رفتی و من دوباره، در ماتمت نشستم

 

با یاد لحظه هایت، در گوشه ای ز حسرت

                         پیوسته با تو هستم، بی باده مست مستم

 

معصومه سادات چاوشی

کشاورزی و قدمت تمدن سده

مردمان دیار قهرمان پرور سده هزاران سال است که به تولید انواعی از بهترین محصولات کشاورزی می پردازند. برخی از میوه های این شهرستان جزو بهترین و با کیفیت ترین میوه های موجود ایران است.

از جمله این میوه ها می توان به گونجونی و سیبری اشاره کرد.

گونجونی میوه فوق العاده خوش مزه ای است که مادر شاه میوه یا همان گلابی به حساب می آید. شاه میوه خود انواعی دارد که مطمئن هستم هیچ فردی به جز یک سده ای نمی تواند آن ها را از هم تشخیص دهد و یا حتی نام ببرد. این گونه ها به شرح زیر می باشد

آلدارانی

کلا سرخی

قارا سرخی

جز قند

برمو

کفتر بچه

تولایی

روغن چراغی

لالا

جنگلی

دو رشه

بس

کرجی

تیموری

دارابی

------------

  سیب نیز انواعی دارد. چند نوع آن به شرح زیر است:

رد و گل

گلاب

سلطانی

یتیمه

پاییزه

عروس

بدل گلاب

-------------

هلو نیز چنین است:

زعفرانی

سفیده

انجیری

برخه

شبرنگ

بنابراین اگر سده ای نیستید در اولین مراجعه به این شهرستان سراغ گونجونی را بگیرید چرا که هرکس این میوه را نخورد نصف لذت میوه خوردن را از دست داده است!

البت اصفهانی های محترم که به حرف ما گوش نمی کنند و به سده آمدنشان نه از برای میوه که یا برای خرید خانه است یا گرفتن نذری های دو ماه عزا (دو ماه غذا)!

لغات و اصطلاحات سده کهن

کلماتی وجود دارند که اکنون کاربرد بسیار کمی در سده دارند اما جزو کلمات قدیمی این دیار هستند و به خودی خود غنای فرهنگی این شهر را هویدا می کنند.

تعدادی از این کلمات به شرح زیرند:

کلمه در سده قدیم

معنا در سده جدید

اورچینا

پلکان

کجی

دکمه

ارسی

کفش

گالش

کفش زنانه

گیوه

کفش مردانه

یل

کت

پاکش

شلوار

چارقد

روسری

چاچب

شال

دستک

حوض آب

مجمعه

سینی بزرگ

کتقچق

چوبی که برای شستن لباس به کار می رفته است

تاپو-تاچه

محل نگهداری گندم

تاپوچی

چیزی مانند گهواره

هون باه

کلمه انکار

مل

کنار

اوراقی

داس

دابولی

جعبه ای برای حمل بار

انگلی

انگشت

تنکه

شورت

تاس

ظرف آب حمام

اندشتی

تشک

کیله

پیمانه

تاره

ظرف ماست

کماجدان

قابلمه

جلنبلی

به هم ریخته و آشفته

اشتویی

عجله

آلنجه

نوعی قفل درب خانه که از داخل بسته می شود

کلون

نوعی قفل درب باغ که از داخل بسته می شود

گاله

محل نگهداری کود

گالوا

محل نگهداری کاه

زلو

فرش یا گلیم

مکینه

چاه آبی که دارای موتور خانه است

خرند

حیاط

چوری

جوجه

ولیمه

شام و ناهار عروسی

چوئه

نوعی ماده طبیعی برای شستشو-چیزی مثل پودر لباسشویی کنونی

نواقل

ماموران مالیات دولت

چلوندن

فشار دادن

پشت آوردن

پس دادن

ورجیگستن

پریدن

ورمالیدن

فرار کردن

واکندن

پارسنگ کردن

قیسی

میوه خشک شده

آردچی

آسیاب دستی

 

در قسمت های بعد با کلمات بیشتری آشنا خواهیم شد.

شما هم می توانید ما را یاری دهید.

وجه تسمیه سده


نظریه های متعددی در مورد نام سده وجود دارد. چند نظریه مهم به صورت زیر است:

*در سده سه دژ به نامهای کهندژ ، گاردمیر و دژیمیر وجود داشته است که در حال حاضر تنها خاطره ای از آنها باقی مانده است به این ترتیب که محله ای در خوزان به نام کهندژ نامیده می شود ، گاردر محله ای در ورنوسفادران می باشد و همچنین یک مادی به همین نام نیز وجود دارد که جوی گاردر نامیده می شود . گاردر می تواند تغییر گاردیمیژ باشد .بنابراین ریشه نام سده را در سه دژ می دانند.

** اتصال سه ده فروشان ، ورنوسفادران و خوزان (در ۳۰۰۰ سال قبل) و تشکیل سده نظریه دوم است.


***- برخی معتقدند این شهر محل برگزاری جشن باستانی سده (sade) بوده است . دلیل آن را نیز نزدیکی آتشگاه به این شهر می دانند .
سده یا سذگ جشن مخصوص آتش است که در روز صدم زمستان برگزار می شود .

ورنوسفادران

همشهری سلام

می خواهیم  کمی جزئی تر درباره محله های شهرمان صحبت کنیم.

از محله ورنوسفادران شروع می کنیم.

گفته می شود که نام این محله ترکیبی از ورنوس+فادران است ومعنای آن این است که اجداد مردم این محله از شهر ورنوس ایتالیا می باشند.

البت هنوز مدرکی دال بر این موضوع پیدا نکرده ام  اما شواهد این امر را تایید می کند.

به عنوان مثال شغل و حرفه اصلی و پر درآمد ترین کار مردم این محله امور مربوط به "سنگ" می باشد که در این امر در کل ایران زبانزد خاص و عام هستند، حال این را مقایسه کنید با صنعت سنگ ایتالیا که در جهان بی همتاست.

درآمد این سنگبری ها شکر خدا چنان خوب است که شهرهای اطراف (از جمله اصفهان) بر سر اخذ مالیات آن دعوا می کنند.

(قابل توجه کسانی که نمک سده را می خورند و نمکدان می شکنند.)

صداقت در گفتار و رک بودن از مهمترین ویژگی های مردم این دیار است.

این مردمان علاوه بر تکلم به زبان فارسی به زبان شیرین "ولاتی" هم صحبت می نمایند.

این زبان تقریبا یک زبان بین المللی می باشد که به مرور زمان با فارسی ترکیب شده است.

البت به علت کم توجهی اهالی علم و فرهنگ به این زبان تاریخی، ولاتی کم کم رنگ فراموشی به خود گرفته است به طوری که اکنون همه افراد این محله دیگر نمی توانند به این زبان تکلم کنند.

جای آن است که فرهنگ دوستان این دیار دستی بالا بزنند و مقدمات تالیف کتاب دستور زبان ولاتی را فراهم نمایند.

خود محله ورنوسفادران از زیر محله های متعددی تشکیل شده که پرداختن به آن را به متخصصان امر واگذار می کنیم.

از همشهریان ورنوسفادرانی دعوت می نماییم یک تاریخچه مستند از محله خود برایمان ارسال کنند تا همگان بیشتر با مردمان خونگرم این دیار آشنا شوند.

 

 

موقعیت جغرافیایی سده

 

موقعيت جغرافيايي

شهرستان خميني شهر بامساحت 175/5كيلومترمربع وارتفاع 1595 متردرمركزاستان اصفهان درشمال غربي اصفهان درفاصله12كيلومتري شهراصفهان واقع شده است ازدوبخش كوهستاني (درشمال)ومنطقه دشت(درجنوب)تشكيل شده است .ازنظر زمين شناسي بيشتر رسوبات دوران دوم از دوره كرتاسه درشهرستان گسترش دارد وبيشتر تركيبات منطقه تركيبات اهني و ماسه سنگ است . تحت تاثير موقعيت جغرافيا يي ونفوذ توده هاي غربي وزاينده رود داراي اب وهواي خشك با تابستانهاي گرم و زمستانهاي نيمه سرد مي باشد به طوري كه حداكثر دما درتيرماه 40 درجه سانتي گراد وحداقل دما در دي ماه 11- درجه سانتيي گراد بوده است. بطور متوسط در هرروز 500 كالري حرارت تابش خورشيد را دريافت مي نمايد (هرسانتي متر مربع ) متوسط بارندگي ساليانه شهرستان حدود 119 ميليمتر است كه بيشترين ميزان بارندگي در زمستان وبهار مي بارد . در زمستان و بهار تقريبا بصورت منظم داراي وزش باد بويژه در طول روز است و بطور متوسط بين 6/5 تا 12 كيلومتر برساعت وزش باد دارد .جهت وزش باد غالبا از جنوب غربي وغرب به سمت شمال شرقي وشرق شهرستان مي باشد . به طور كلي خاكهاي شهرستان از بافت سنگين - داراي نفوذ كم تشكيل شده اند كه مناطق شمالي بعلت كوهستاني بودن ووجود سنگرييزه ها ازبافت درشت و قلوه سنگ برخوردار و در مناطق جنوبي ونزديك زاينده رود داراي رسوبات ريزبافت ولايه هاي شن تشكيل شده اند.وكلا خاكهاي شهرستان از نوع قهوه اي بياباني مي باشد .جهت ابهاي سطحي شهرستان از شمال و شمال غربي و جنوب و جنوب غربي است و حدود 123 ميليون متر مكعب اب زيرزميني برداشت مي گردد.پوشش گياهي شهرستان نيز بسيار محدود است .باتوجه به شرايط طبيعي فوق بطور كلي شهرستان خميني شهر از نظر افزايش جمعيت با محدوديتهايي روبرو است :

1- شهرستان داراي وسعت كم مي باشد.(4% درصد وسعت استان و 6/2 درصد جمعيت استان را داراست .)

2- از سوي شمال وشمال غربي امكان توسعه فيزيكي شهرها و روستاها وجود ندارد .(بعلت كوهستاني بودن )

3- درصورت افزايش جمعيت ابعاد توسعه به سمت زمينهاي كشاورزي جنوبي گسترش خواهد يافت .

4- بعلت محدوديت منابع اب و كمبود خاك كشاورزي در مناطق شمالي امكان توسعه كشاورزي در اين مناطق وجود ندارد.

5- عوامل طبيعي ازيك سو ومحدوديت وسعت از سوي ديگر از موانع اصلي درجهت رشد نقاط مسكوني وبالنتيجه افزايش جمعِيت شهرستان مي باشند به همين علت بايد رشدجمعيت شهرستان با برنامه ريزي دقيق كنترل گردد.

 

تاریخچه سده

شهرستان خميني شهر كنوني در ادوار گذشته بخشي از بلوك ماربين از توابع اصفهان محسوب مي شده كه اين قسمتها داراي اب كافي وخاك حاصلخيز بوده است .درابتدا شامل سه روستا يا سه ده به نامهاي پريشان يا فروشان يا پروشان _ خوزان يا خيزان _ ورنوسفادران يا بن اصفهان بوده .

بهمين علت به سده شهرت يافت .هر يك از روستاهاي تشكيل دهنده سده خود بعلت خاصي نام گرفته است پريشان در كتاب نصف جهان في تعريف الاصفهان از محمد مهدي بن محمدرضا الاصفهاني ذكر شده كه :فريشان رامعرف پريشان وپريشان خود مخفف پريوشان است كه از نام زني به اسم پريوش كه در زمان قديم بناي اين قريه رانهاده و به نامش منسوب گشته است.

وخوزان ازواژه خوزوان كه نشانه كثرت وجمع مي باشد درست شده است و خوز در سنگ نوشته هاي شاهنشاهان هخامنشي بصورت xuvata(uvaja)و به قوم عيلاميان وسرزمين انها گفته مي شد كه در منطقه كوهستاني از بين النهرين تا فلات ايران گسترده شده است .ضمنا در محله خوزان واقع در شهرستان كهندژ قرار دارد كه در وصف ان چنين امده است :در محله خوزان واقع در همايونشهر قلعه دفاعي مهمي به نام كهندژمجودداشته كه خرابه هاي ان در محله مزبور موجود است يكي از نويسندگان عقيده دارد كه كهندژ پايتخت سلاطين كياني وساساني بوده است ورنوسفادران يا بن اصفهان نيز به دوران ملكشاه سلجوقي باز ميگردد

چشمه لادر

در لابه لای کوههای این شهر پر رمز و راز مناظر دیدنی زیادی وجود دارد که هر گردشگری را جذب خود می کند.

یکی از این منظره ها چشمه لادر می باشد.

چشمه لادر به مجموعه ای از چشمه ها گفته می شود که در دل کوههای مشرف بر کمر بندی غرب سده واقع گردیده اند. این چشمه ها با وجود اینکه دارای آب فراوان نمی باشند صحنه های جالبی را بوجود آورده اند به طوری که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را از سرتاسر ایران جذب خود می کنند.

                      چشمه لادر

 از جمله ویژگی های دیگر این منطقه دارا بودن حیات وحش منحصر به فرد می باشد. گونه های متفاوتی از پرندگان و خزندگان همچنین بز کوهی از جمله این موارد می باشد.

شهرداری سده اخیرا دست به اقدامات جالبی زده است که باعث شده گردشگران بیشتری از این منطقه بازدید کنند و ضمنا از امکانات بهتری برخوردار باشند.

اما امید می رود این اقدامات به اینجا ختم نشود و بیش از پیش به این منطقه بها داده شود.

                                 چشمه لادر 

 

 

موقعیت جغرافیایی سده

در جلگه سرسبز زاينده رود و در دامنه كوهستانهاي شمال غرب اصفهان سرزميني قرار دارد كه آن را ماربين مي خواندند. اين سرزمين كه تلفيقي از بزرگ شده چند روستا مي باشد ابتدا نام سده و امروز به نام خميني شهر مشهور است. شهر خميني شهر همسايه شمال غرب اصفهان و داراي آب و هواي معتدل مي باشد كه هرچه به سمت شمال  مي رويم اب و هوايش گرم و خشك مي گردد.
جمعيت اين شهر بیش از ۳۰۰ هزار نفر و كوچكترين شهرستان استان از نظر وسعت مي باشد تا همخواني وسعت و جمعيت تراكم بيش از حد را به ارمغان اورده است.
شهرستان خميني شهر چند دانشگاه را در خود جاي داده و داراي بناهاي تاريخي كهن همانند مساجد، تالارها ،‌گرمابه ها و .... مي باشد. وجود چشمه سارها ، باغات و كوهستانها با داشتن آب نماها و غارها از جاذبه هاي گردشگري اين شهر بشمار مي رود. همچنين هزاران شهيد و مشاهير همانند آيت ا.. شهيد اشرفي اصفهاني، آيت ا.. جبل عاملي ، آيت ا.. صهري و شاعران بزرگي همانند سروش ، شيوا و مافروخي از جمله افتخارات اين ديارند.

حضرت آيت الله حاج آقا عطاء الله اشرفي سده ای

حضرت آيت الله حاج آقا عطاء الله اشرفي در سال ۱۳۲۳ هجري قمري در يك خانواده روحاني در شهرستان سده چشم به جهان گشود. وي فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمين ميرزا اسدالله فرزند مرحوم حجت الاسلام ميرزا محمد جعفر بود و جد اعلاي  ايشان از علماي بزرگ جبل عامل بود. وي تنها فرزند ذكوري بود كه از پدرشان به يادگار مانده بود و پس از دوران كودكي جهت تحصيل علوم ديني به شهر اصفهان رهسپار شد.

 تحصيلات:

شهيد آيت الله اشرفي از آغاز كودكي  براي تحصيل علوم ديني به حوزه علميه رفت و ابتدا در يكي از مدارس قديمي به نام مدرسه نوريه به تحصيل مشغول شد. و مدت ۱۰ سال به طور متوالي در حوزه علميه اصفهان اشتغال به تحصيل داشتند. سپس در سن ۲۲سالگي جهت ادامه تحصيل و طي مدارج عاليه علوم اسلامي رهسپار حوزه علميه قم شد.

ايشان جمعا مدت ۲۳ سال در حوزه علميه قم و ۱۲  سال در حوزه علميه اصفهان بود و در اين مدتي كه در اين دو حوزه علميه اشتغال داشت ضمن كسب علم و دانش و نيل به درجات عاليه اجتهاد، مورد توجه خاص اساتيد بزرگ و علما بود و مرحوم آيت الله بروجردي و مرحوم آيت الله حاج سيد محمدتقي خوانساري به ايشان عنايت خاصي داشتند. بطوريكه هر وقت به اصفهان مي رفت و سپس به قم مراجعت مي كرد اين دو بزرگوار و همچنين ديگر علما از ايشان ديدن مي كردند.

 خدمات آن شهيد بزرگوار:

      ۱- تاسيس حوزه علميه امام خميني در کرمانشاه و اداره اين حوزه با بيش از ۶۰ نفر از طلاب.

      ۲- بازسازي مدرسه مرحوم آيت الله بروجردي.

     ۳-توسعه كتابخانه مدرسه مرحوم آيت الله بروجردي كه قريب دو هزارجلد به كتابهاي آن اضافه نمودند.

      ۴-تاسيس حوزه علميه برای خواهران، كه پس از شهادت ايشان به نام حوزه علميه شهيد محراب نامگذاري شد.

     ۵-ايجاد وحدت كامل بين روحانيت شيعه و سني كه از بزرگترين خدمات آن شهيد است كه در طول تصدي مسئوليت به عنوان امام جمعه در اين رابطه سمينارهاي متعددي در شهرهاي مختلف به ويژه با حضور برادران اهل سنت تشكيل داد كه اثرات بسيار مطلوبي داشته است.

      ۶-بازسازي مسجد جامع کرمانشاه كه از بركت نماز جمعه اين مسجد بازسازي كامل شده است.

     ۷-بازنمودن شماره حسابهاي متعدد به نام مهاجرين جنگي و جبهه جنگ و بازسازي مناطق جنگي و همچنين كمك به سيل زدگان خوزستان و زلزله كرمان و طبس كه تمام وجوه اين شماره حسابها جمع آوري و براي نجات برادران و خواهران آسيب ديده و برادران رزمنده صرف شده است.

 نقش شهيد در دوران دفاع مقدس:

با آغاز جنگ تحميلي و بسيج همه جانبه مردم و قواي مسلح براي حضور در جبهه و پشتيباني جبهه هاي جنگ، آيت الله اشرفي نيز با مهم توصيف كردن مسئله جنگ، در مدت ۲۵ ماه در تمام خطبه هاي نماز جمعه و مصاحبه ها و پيام هاي خود به حضور مردم در جبهه ها تأكيد مي ورزيدند.

شهيد محراب، دائماً با حضور در جبهه ها به ديدار رزمندگان مي شتافت و مقيد بود كه براي آنان سخنراني كند. و با يكايك رزمندگان به گفتگو مي نشست و مي فرمود: "وقتي به جبهه  مي روم تا مدتي روحيه ام قوي مي شود."

علي رغم كهولت سن مسافت هاي طولاني و راه هاي صعب العبور را به عشق ديدار دلاور مردان  جبهه توحيد، با وسايل نقليه نظامي در شرايط دشوار مي پيمود. بارها در جبهه هاي ايلام، قصر شيرين و پادگان ابوذر، گيلان غرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر، سومار حضور يافت و با سخنراني هاي دلنشين، به سپاهان اسلام روحيه بخشيد. پس از آزادي قصر شيرين به آن شهر سفر كرد و با خواندن دو ركعت نماز شكر در مسجد اين شهر،‌ سپاسگزاري خود را به درگاه خداوند به جاي آورد.

 

وجود آن روحاني جليل القدر در مناطق عملياتي سبب دلگرمي رزمندگان و باعث شور و شوق بسيار در آنها مي گرديد. يك بار پس از عزيمت به منطقه جنوب، عازم شهر آزاد شده بستان گرديد و زير بمباران وحشيانه دشمن وارد شهر شد و از آنجا عازم آبادان شد. هنگام آغاز عمليات فتح المبين در دوم فروردين ۱۳۶۱، در قرارگاه حضور يافت و پيشنهاد كرد عمليات به نام حضرت زهرا سلام الله عليها نامگذاري شود.

در دومين سفر خود به خوزستان پس از آزادي خرمشهر، عازم اهواز شد و مردم اين شهر نماز شكر را به امامت ايشان به جاي آوردند. بعد از ظهر همان روز علي رغم مخالفت فرماندهان، وي و امام جمعه اهواز عازم منطقه خرمشهر شدند و پس از ورود به شهر، در مسجد جامع در جمع رزمندگان حضور يافتند و فرمودند:

"امروز يكي از روزهاي مهم اسلامي و يوم الله است و از جمله آرزوهاي من فتح خرمشهر بود كه بحمدالله من زنده ماندم و اين روز را ديدم."

در شب جمعه هشتم مهر ۱۳۶۱ در منطقه غرب، عمليات مسلم بن عقيل با حضور شهيد و تني چند از مقامات كشوري و لشكري آغاز شد. ايشان در آن شب حال عجيبي داشت و يك لحظه آرام نداشت و تا صبح به دعا و مناجات مشغول بود و لحظه اي هم به استراحت نپرداخت. نزديكي هاي صبح بود كه يك عدد گلوله توپ در نزديكي چادر ايشان منفجر شد. فرماندهان جهت ترك آن محل اصرار كردند،‌اما ايشان نپذيرفت و فرمود:
"من از اين محل نمي روم و آماده هر گونه مسئله اي هستم، زيرا خون من رنگين تر و جان من عزيزتر از اين عزيزان رزمنده نيست. من بايد تا پايان عمليات اينجا باشم." سرانجام شهيد محلاتي، عبا و عمامه ايشان را برداشت و بر سر و دوش ايشان گذاشت و عصا را به دستش داده و او را عازم كرمانشاه كرد.

در پشت جبهه هم فعاليت هاي چشگيري داشت كه از جمله آنها افتتاح حسابي در بانك براي جمع آوري كمك هاي نقدي به جبهه ها بود. حساب ديگري نيز جهت كمك به مهاجران جنگ افتتاح كردند. حساب ديگري نيز جهت بازسازي منطقه گيلان غرب كه به استان كرمانشاه محول شده بود، اختصاص دادند.

شهيد به مسئله وحدت بين شيعه و سني اهميتي فوق العاده مي داد و اقدامات ايشان در اين زمينه بسيار مؤثر واقع مي شد.

 شهادت آن شهيد بزرگوار:

ايشان پس از ۸۰ سال زندگي پرافتخار خود و خدمت به اسلام و قرآن توسط يكي از مزدوران امريكا و منافقين كوردل در ساعت ۱۲:۱۵ ظهر ۲۳ مهرماه ۱۳۶۱ در سنگر نماز جمعه مسجد جامع و در محراب نماز به افتخار شهادت نائل آمد و طومار زندگي پرافتخارش نه تنها بسته نشد بلكه ورقي ديگر خورد و نامی ماندگار به لیست بزرگان شهرستان سده افزود.روحش شاد و نامش جاويدان باد.