تدریس تمام شد. ساعت از 21 گذشته بود. مطمئن بودم به اتوبوس واحد اصفهان خمینی شهر نمی رسم. تصمیم گرفتم با تاکسی های چهارراه هفتم محرم (وفایی) برگردم.
کرایه این مسیر معمولا 300 بود، اما وقتی تاکسی به حرکت در آمد راننده روبه مسافران گفت:"همین الان بگم، کرایه من چارصده، چون برگشتن خالیم"
خب تنها کاری که میشد انجام داد تن دادن به حرف زوری بود که میزد چراکه وسط راه پیاده شدن معادل بود با صد برابر زیر بار زور مابقی راننده ها رفتن.
خلاصه، ساعت 21:30 بود که رسیدیم سده خودمان، میدان امام.
منتظر تاکسی ماندم چراکه واحد ها تمام شده بود و هنوز نیم ساعت به زمان قانونی شروع حرکت واحد های طرح شبانه مانده بود. تاکسی های شیک پارک شده کنار خیابان توجهم را بخود جلب کرد. خطاب به راننده گفتم: ببخشید میدون قدس؟ گفت بیا بالا، گفتم چند؟ گفت 1000 دربست!
حالا فهمیدم که چرا این همه مسافر کنار خیابان هیچکدام حاضر نبودند از این همه تاکسی استفاده کنند.
یک تاکسی دیگر را هم امتحان کردم، با توپی پر گفت: دربست 1000.
داستان برایم جالب شد، این همه تبلیغ برای حمل ونقل عمومی و کنار گذاشتن خودروهای شخصی پس کجا رفت؟
برایم سرگرمی جالب و البته تلخی شد تا بایستم و ببینم چگونه خون مردم را در شیشه می کنند. همه تاکسی ها هماهنگ با یکدیگر عمل می کردند و چون می دانستند مردم مجبور هستند، هر طور می خواستند عمل می کردند.
ماندیم تا ساعت شد 22. از طرح شبانه خبری نبود.بالاخره با تاخیری نیم ساعته اتوبوس واحد شبانه با راننده داش مشتی اش رسید. این راننده را می شناختم. همان راننده ای بود که اجازه نمی داد تازه به دوران رسیده ها، در اتوبوسش ترانه پخش کنند. از این بابت راننده محبوب من بود. سوار شدم. فقط یک پیرزن در اتوبوس بود که ته اتوبوس سرش را به شیشه تکیه داده بود، البت، مردان با خودم شش نفری می شدیم.
صد متری از میدان دور نشده بودیم که اتوبوس ایستاد، اما نه در ایستگاهش. راننده خطاب به جوان کناریش که پولها را می گرفت گفت: " بدو این موبایلو بده بگو کاورش را عوض کنه."
جوان:" چه رنگی باشه اوسا........"
از این که این اتوبوس روزی به مقصد برسد نا امید گشتم. پیاده شدم و همچون چک برگشتی به میدان امام برگشتم.
تحملم تمام شده بود و دیگر هیچ چیز برایم جالب نبود. زنگ زدم تاکسی تلفنی و طلب سرویس کردم. تاکسی در کمترین زمان ممکن رسید. تا درب منزل فقط 800 گرفت، یعنی 20 درصد کمتر از تاکسی های سطح شهر!
و اما سوال ما از مسولان امر فقط یک جمله است. آیا این اتفاقات مورد تایید شماست؟
البت شاید هیچکدامشان حاضر نشوند به این سوال پاسخ دهند زیرا هر جواب مثبت یا منفی خودشان را محکوم می کند.
بگذارید اکنون که بحث حمل و نقل عمومی شد چند تشکر و چند گله از سازمان اتوبوسرانی خمینی شهر انجام دهم.
1. از این بابت که تعداد سرویس های خمینی شهر اصفهان بسیار زیاد شده و معطلی در این مسیر به نسبت یکی دو سال قبل بسیار کم شده است، از سازمان اتوبوسرانی خمینی شهر و حومه بسیار سپاسگذاریم اما آیا قائمیه نشینان خمینی شهری نیستند؟
به ازای هر 6 اتوبوس خط اصفهان خمینی شهر، تنها 3 اتوبوس منظریه حرکت می کند و سهم محله قائمیه تنها یک اتوبوس است. به عبارت دیگر شش برابر زمانی که برای رسیدن به یک اتوبوس اصفهان خمینی شهر صبر می کنیم باید تحمل کنیم تا یک اتوبوس قائمیه برسد.
2. برخی از رانندگان واقعا به حقوق شهروندی بی احترامی می کنند از جمله
الف. برخی رانندگان خط ارغوان در ایستگاههای خود توقف نمی کنند به عنوان مثال، به عینه شاهد بود با وجود سرمای شدید شب هنگام، حاضر نشد مسافران ایستگاه پارک پیروزی را که همگی زن و کودک بودند سوار کند و مثالهایی از این قبیل بسیار است.
ب. راننده ای که به خاطر تاخیر یک پیرزن معلول اصفهانی در پیاده شدن از اتوبوس، لج کرد و اجازه پیاده شدن به ایشان نداد و ایشان مجبور شد تا ایستگاه آخر در اتوبوس مانده والبت نفرین کند. همین پیرزن حرفهای قشنگی زد از جمله میگفت : رانندگان اصفهانی برای معلولان اهمیت و ارزش بیشتری قایل می شوند.
ج. راننده جوان خط خمینی اصفهان که بخاطر اعتراض یک جوان به نحوه رانندگی اش، عصبی شد سپس لج کرد و سرانجام پدر همه مسافران را در آورد. این راننده بی وجدان، چنان آهسته رانندگی کرد که دو برابر زمان معمول وقت مسافران تلف شد. در آخر خط گفت بخاطر لجبازی با مسافر معترض این کار را کردم.
علت اعتراض مسافر جوان این بود که این راننده قبل از سوار شدن همه خانم ها درب عقب را بسته و حرکت می کرد.
د. راننده با سابقه خط اصفهان خمینی شهر که واقعا مظهر ناراحتی اعصاب است و از اصفهان تا خمینی شهر به مردم بد و بیراه می گوید.
و. برخی رانندگان خط اصفهان در داخل شهر اصفهان، توقف در ایستگاههای مقرر خود را رعایت نمی کنند.
3. تشکر ویژه می نمایم از برخی از رانندگان واقعا زحمتکش، از جمله راننده پیرمردی که در خط قائمیه فعالیت می کند و واقعا به مسافران به دید انسان می نگرد و به حقوق ایشان احترام می گذارد.
4. برقرار کردن سرویس دانشجویان سده ای دانشگاه صنعتی که توسط سازمان اتوبوسرانی خمینی شهر انجام پذیرفت جای بسی تشکر دارد.
مجمع نویسندگان وبسایت سده منتظر دریافت جوابیه های سازمان تاکسی رانی و اتوبوسرانی خمینی شهر و حومه می باشد.
+ نوشته شده در شنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۸۷ ساعت 23:27 توسط آقای عموشاهی (مدیریت)
|