پوشش گیاهی و فضای سبز سده (خمینی شهر)

بعلت موقعيت جغرافيايي و نوع اقليم ، در شهرستان خميني شهر جنگل به معناي واقعي وجود ندارد ، باغهاي ميوه و اراضي زراعي پوشش گياهي شهرستان را تشكيل مي دهد و ميزان مراتع نيز بسيار كم و حدود 1250 هكتار مي باشد كه از نوع متوسط محسوب مي شوند . ميزان ظرفيت چرا در اين مراتع ، چهار هكتار براي هررأس گوسفند در يك دوره تعليف است . يعني توانايي تعليف 313 رأس دام را دارد و با توجه به مساحت شهرستان ( 17575هكتار ) مراتع 1/7% مساحت را شامل مي شوند . در شهرستان خميني شهر وجود باغهاي ميوه مهمترين پوشش گياهي محسوب مي گردند . كه از جهت اقتصادي داراي اهميت و در لطافت هواي شهرستان نيز موثرند در جدول زير ميزان زمينهاي زير كشت در سال 75 و ميزان توليد هر كدام مورد بررسي قرار گرفته است سرانه توليد گندم به ازاي هر نفر در شهرستان معادل 5/23 كيلوگرم و براي استان اصفهان براي هر نفر 116 كيلو گرم مي باشد و محصول جو بطور متوسط سرانه 9 كيلو گرم در شهرستان و 62 كيلو گرم در استان ، برنج نيز بطور متوسط براي هر نفر در شهرستان 15 كيلوگرم و در استان 8/24 كيلوگرم بوده است ، بالاخره سبزيجات شهرستان بطور متوسط 96 كيلو گرم و در استان اصفهان 3/223 كيلو گرم سرانه هر نفر مي باشد . در طول سالهاي75-68 حدود 1260 هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان كاشته شده و تغيير كاربري يافته است . در سالهاي 1368 ميزان زمينهاي كشاورزي 5911 هكتار بوده و در سال 1375 به 4650 هكتار رسيده است . حدود 21 درصد كاهش داشته است . اين كاهش از جهات مختلف براي شهرستان زيان آور است . - از نظر ميزان زمينهاي كشاورزي ، كه باعث افزايش كمبود محصولات كشاورزي خواهد شد . - از لحاظ كاهش شغل كه در بخشهاي كشاورزي و وابسته به آن تعداد زيادي از مشاغل از بين مي رود . - از نظر زيست محيطي كه باعث افزايش خشكي هوا خواهد شد . - از جهت شهرسازي نيز باعث گسترش مناطق مسكوني شهرها بدون ضوابط قانوني خواهد شد . براي حفظ زمينهاي كشاورزي و باغها تمام ارگانهاي شهرستان با كمك مردم مي توانند عمل نمايند تا تغيير كاربري زمينهاي كشاورزي به حداقل برسد . زندگي جانوري چون وسعت شهرستان خميني شهر بسيار كم است و حداكثر نقاط شهرستان تبديل به با يا مسكن شده است جانوران وحشي فضاي مناسب براي زيست ندارند و تنها در مناطق كوهستاني شمالي جانوراني از قبيل شغال – بزكوهي و روباه زندگي مي كنند .

سخنراني رياست محترم جمهوري در بين مردم خميني شهر 7/3/1386

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم‌ عجل‌ لوليك‌ الفرج‌ والعافية والنصر و اجعلنا من‌ خير اعوانه‌ و انصاره‌ والمستشهدين‌ بين‌ يديه‌

من عاجزم از سپاس به درگاه خداي متعال كه پايان ديدارهاي مردمي ما را به بهترين پايان ختم كرد و آن هم زيارت مؤمن ترين، شجاع ترين،
مقاوم ترين و صميمي ترين مردم استان و ايران يعني فرزندان خميني را نصيبم كرد.
عزيزان! ايام متعلق به امام عزيز است، امامي كه پرچمدار توحيد،
بت شكني، بيداري و خدمت به مردم بود و من اين را به فال نيك
مي گيرم كه ديدارهاي مردمي به شهري ختم شد كه متبرك به نام امام راحل، حضرت خميني كبير است. من مي خواهم به دنيا اعلام كنم و بدانند كه خميني شهر يعني آرمانشهر يعني مردمي در طراز ياران خميني. اگر مردم اين ديار در طول تاريخ هيچ خدمتي به بشريت و ملت ايران نمي كردند، گرچه در دامان خود هزاران عالم، انسان برجسته، مجاهد و انسانهاي سرفراز تربيت كردند، اگر هيچ كدام از اينها نبود و اگر فداكاريهاي پر افتخار شما در دوران انقلاب و دفاع مقدس نبود و فقط و فقط در تاريخ اين ديار، تربيت يك انسان جاويد مانند شهيد پرافتخار نواب صفوي ثبت بود، جا داشت كه ملت ايران و همة آزادگان جهان تا ابد خودشان را مديون مردم خميني شهر بدانند.
سلام خدا بر شما و اجداد مؤمن و نجيب شما؛ سلام خدا بر علما و بزرگان اين ديار؛ سلام بر كشاورزان، دامداران، گارگران، صنعتگران و كسبه؛ سلام خدا بر استادان و فرهنگيان معظم و بر دانشجويان و
دانش آموزان خلاق خميني شهري؛ سلام خدا بر شهيدان، جانبازان و آزادگان؛ سلام خدا بر دلهاي پاك و ايماني جوانان خميني شهر، دختران عفيف و پاكدامن و پسران شجاع و غيرتمند.
ادامه نوشته

نخوچيه دو آتيشه

يكي از مشاغل قديمي خميني شهر نخودبريزي است.درست كردن نخودچي(نخوچي) در ادبيات فارسي(فرهنگ دهخدا)و ادبيات عامه نخود بريزي نام گرفته است.اين شغل را بيشتر در ورنوسفادران و محله باولگان مشاهده کرده ام.

آنچه باعث شد اين مطلب را نگارش كنم تنها معرفي شغل نبود بلكه خصوصيت بارز اين شغل بود كه با روش سنتي ، با ابتكارات قديمي وبا استفاده از نمخانه تهيه مي شود.

ابتدا نخود تهيه شده را با استفاده از الكهاي بزرگ پاك كرده درتابه ای به شکل نیمدایره که زیر آن شعله آتش قرار دارد (مانند تنور )تفت میدهند بالای این تابه همزن بزرگی است که با اهرمی که در دست کارگر این قسمت است بالا وپایین رفته باعث حرارت دیدن یکنواخت نخودها میشود.بعد از حرارت دیدن اندک، نخودها را به نمخانه میبرند.

نمخانه چیست؟

داخل مغازه نخودبریزی و در زیر زمین تونلهایی به عرض نیم متر(مانند خانه مورچه) حفر شده که نخودها را بعد از تفت دادن در این تونلها پهن می کنند.این تونلها را نمخانه میگویند.

پس از گذشت یکی دوروز نخودها را از نمخانه جمع آوری شده و در تابه دوباره تفت داده می شود تا تبدیل به نخودچی(نخوچی)شودوسپس در ظرفی آبنمک غلیظ درست کرده و روی نخودچی ها میریزند.

نخوچی دو آتیشه

نخوچی دو آتیشه به نخوچی گفته می شود که در مرحله آخر دوبار تفت داده شود.

 

سالروزشهادت آيت الله اشرفي و چند سئوال

۲۳ مهرماه سالروز شهادت ايت الله اشرفي بود كسي كه پس از سالها مجاهدت فراوان در سنگر نماز جمعه به دست منافقين كوردل به شهادت رسيد.

شايسته بود به پاس خدمات فراوان ايشان مراسم بزرگداشتي در زادگاهش (خميني شهر) برگزار ميشدتا نسل جوان ما نيزبا گوشه اي از افتخارات خود آشنا ميشدند.

ولي ظاهرا آنچه از شواهد و قراين پيداست برنامه اي برگزار نشده است و آنچه پيرامون سالروز شهادت ايشان برگزار شد مراسمي در مسجداميرالمومنين تهران بود كه سيد محمد خاتمي رييس جمهور اسبق در آن شركت داشت،صدا و سيما هم لطف كرد دقايقي از مصاحبه ايشان را به تصوير كشيد.

ازبيرونيها گله اي نيست ولي از متوليان شهر انتظار بيشتر است.

ضمنا بخاطر اينكه جانب انصاف رعايت شود اگر برنامه بوده خبرمان كنند منعكس كنيم هرچند كه گلايه ها به قوت خود پايدار است

ارگانهای دولتی خمینی شهر

طبق در خواست مردم از وب سایت سده مبنی بر ذکر آدرس ارگانهای دولتی و حساس شهرستان و همچنین خدمات آنها و نام صاحب امتیاز و مسئول و.. تصمیم به گذاشتن این پست گرفتم از شما عزیزان اطلاع هرگونه کم و کاست را به ما در قسمت نظرات خواستاریم. در پست های بعدی تعداد دیگری از همین ارگانها نام برده خواهد شد

با تشکر وب سایت سده

ردیف نام مرکز مسئول تلفن مستقیم کد و نمابر زمینه خدمات آدرس
۱ بنیاد شهید و امور ایثارگران حسن پاکدل نیا

3233441

- امور شهدا وایثارگران خمینی شهر

خیابان بوعلی روبروی بیمارستان شهید اشرفی اصفهانی

۲ شهرداری مرکزی سردار پورکاظم 3246101  و 3246102  و 3246103 3246106دورنگار عوارض امور شهر داری و .. میدان قدس
۳ اتوبوس رانی سازمان - - امور اتوبوس رانی داخل شهری بلوار توحید جنب کوچه آزمایشگاه
۴ پلیس+۱۰

 دانشجو (نام دفتر) 

3203555 2-311312 تمدید گواهینامه خلافی جریمه و..  بلوار آزادگان- روبروي ايران خودرو- جنب شركت زيارتي محمد رسول ا...*
۵ پلیس+۱۰

 امير كبير(نام دفتر) 

3314037 1-311312 تمدید گواهینامه خلافی جریمه و.. بلوار امير كبير- طبقه زيرين قرض الحسنه قدس
۶ کتابخانه الغدیر

عمومی

- - امانت کتاب فروش کتاب کتابهای مرجع و.. خیابان شهید صدوقی جنب بیمه
۷ کتابخانه درچه

عمومی

- - امانت کتاب فروش کتاب کتابهای مرجع و.. خ 17 شهريور داخل پارك ساحلي
۸ خدمات ارتباطی - - - دریافت قبض صدور قبض ریز مکالمات و.. بلوار شهید منتظری جنب ایستگاه اتوبوس واحد
۹ خدمات ارتباطی - - - دریافت قبض صدور قبض ریز مکالمات و.. میدان ۲۲ بهمن بلوار توحید

مبارك باشه اما......

يكي از خصوصيات مردم خميني شهر نوع دوستي و كمك به يكديگردر مواقع و موارد مختلف است.

يكي از اين موارد مربوط به جشنهاي عقد و عروسي است.         معمولا در اين موارد همسايه هاخانه خود رادر اختيار صاحب جشن گذاشته ،خانمها با كمك يكديگر برنج و سبزي عروسي را پاك كرده ،در شستن ظروف كمك كرده وخلاصه بدون هيچ منتي صاحب جشن را ياري ميكردند.

اما انگيزه اي كه باعث نگارش اين مطلب شد برميگردد به ديروز كه يكي از دوستان بزرگوار تماس گرفت وپس ازبيان خوبي هاي مردم شهرمان مواردي را عنوان نمود و افزود اين موارد كليه خوبي ها را زير سئوال نبرد.

گلايه ايشان اين بود كه شب قبل در نزديكي خانه مادر ايشان كه تنها نيز زندگي مي كند عروسي بوده كه مادر دوستمان ساعت ۳ نيمه شب با صداي بلند ترقه ها با وحشت از خواب بيدار وحالش بد ميشودوبه قول خودش تا دم مرگ پيش ميرود.

البته سالهاي قبل اين ترقه ها از درچه تهيه مي شد كه اينقدر خطرناك نبود ولي چندي است علم شيمي كمك كرده و با تركيب چند ماده (اكريل و سرنج) ترقه هاي خطرناكي در ست ميكنند كه علاوه بر خطرناك بودن براي خودشان موجبات آزار مردم را نيز فراهم مي آورند.

اينكه عده معدودي اينكار را انجام ميدهند شكي نيست ولي با تكرار اين كار اين همه خوبي را زير سئوال نبريم.

 

در شهر خبري نيست!

خميني شهر داراي پتانسيلها و ظرفيتهاي گوناگون و مختلف اقتصادي ،مذهبي و اجتماعي است كه دوستان بزرگوار در قسمتهاي مختلف به آن اشاره نموده اند.

يكي از ظرفيتهايي كه مي تواند مسير رشد و آباداني اين شهر را هموار سازد پتانسيل خبري است بدين معنا كه رسانه هاي جمعي اخبار مختلف اين شهر را منعكس سازند.

بنده  بسيار تلاش كرده ام اخبا ر سده را از خبرگزاري هاي معتبر كشور دنبال كنم ولي متاسفانه هر چه بيشتر جستم كمتر يافتم.گويي در اين شهر كاري انجام نميشود،مسئولي گزارش نميدهد و خلاصه شايد در شهر خبري نباشد.شايد هم همه چيز روي روال باشد و هيچ مشكلي نداشته باشيم.

در حال حاضر تنها پنجره رو به بيرون شهر همين سايت است.

 

وب سایت سده راه اندازی شد؟؟!!

با سلام خدمت تمام عاشقان شهرمان سده
یکسال از آنروزی که کمر همت بستیم تا نام و قدمت و تمدن سده را احیا کنیم گذشت از آنروزی که فقط از یک وبلاگ ساده  شروع کردیم از آنروزی که شاید تعداد خدمتگذاران شما در وبلاگ به 3 نفر هم نمیرسید و حال به لطف پروردگار و با زحمات واقعا شبانه روزی بچه های سده درست در ماهی که وبلاگ افتتاح شد وب سایت ما نیز راه اندازی شد و مهم تر از همه توانسیتم سده را در جهان اینترنت و در ذهن مردم جای دهیم هرگز فراموشم نمیکنم زمانی که وقتی در گوگل سرچ میکردم سده ،به زحمت نامی از سده پیدا میکردم و همچنین به زحمت عکسی از بزرگان وآثار.
اما حال به لطف پروردگار و همت جوانان شهر شیران دلاور یکی از بزرگترین گالری عکسهای تاریخی در ایران مربوط به همین وب سایت است.پس از ایجاد یک گالری عکس و استقبال همشهریان دیگر وبلاگ جوابگوی این همه ابراز علاقه نبود و ما را بر آن داشت تا وبلاگ سده را به وب سایت سده تبدیل کنیم حال با داشتن 9 نویسنده مخلص و پرکار و با یک گالری عکس جذاب برآنیم تا هر لحظه و هر ثانیه بهتر از قبل باشیم و تلاش کنیم تا نام سده سرافراز مثل همیشه باقی بماند.
آدرس اصلی وب سایت  www.sede.ir  است. البته شما شاید با آدرس های قبلی نیز وارد شده باشید و استفاده برده باشید ولی این آدرس پرسرعت تر و دارای سرعت لود بسیار بالاتری است در پایان میخواهیم ضمن تشکر فراوان از آقای علی عموشاهی که در راه اندازی وب سایت سده ما را همراهی نمودند از همراهی شما نیز تشکر کنیم و از شما نظرات سازنده و دلگرم کننده را خواستاریم
به امید سرافرازی سده قهرمان

ایمیل سایت : sede.ir@gmail.com

تلفن مدیریت سایت:۰۹۱۳۲۰۰۷۶۹۴

 

 

مساجد و زیارتگاه ها

مسجد جامع خوزان
مسجد جامع خوزان از نوع مساجد چهار ايوان با حياط مربع که در هز ضلع آن ايواني قرار گرفته و ايوان جنوبي داراي گنبدي در بالاي آن است اين مسجد قابل مقايسه با مساجد زواره ، اردستان است بناي چهار ايواني از قبل از اسلام هم وجود داشته است مثل کاخ آشور که در دوره اشکاني به اين پلان ساخته شده است . خوزان از نواحي قديم خميني شهر است و کهندژ قديمي ترين قسمت آن است بزرگترين و مهمترين مسجد سده در اين محله واقع شده است ، شيوه معماري تاريخ بناي مسجد تا قرن هشتم هجري ميرساند ولي آثار فعلي مخصوصاً تزئينات آن بيشتر از عهد صفويه است .
مسجد جامع فروشان :
اين مسجد در دوشنبه بازار فروشان قراردارد و دراواخر دوران حکومت آقامحمد خان و آغاز زمامداري فتحعلي شاه ساخته شده است . اين مسجد با 4000 مترمربع مساحت ، داراي شبستاني با ستون هاي سنگي و محکم ، طاق و چشمه هاي استوار ، دو درب ورودي ، دو محراب نفيس با گچ بري و کاشي کاري هاي زيبا ، برگرفته از معماري اصيل اسلامي است صحن اين مسجد با ايوانچه و صفه بزرگ هم اکنون براي حسينيه استفاده مي شود براي بازسازي اين بنا تاکنون 18 ميليون تومان از محل کمک هاي مردمي هزينه شده است .
مسجد جامع کوشک
اين مسجد جامع مستطيلي شکل است و داراي گنبد و شبستان و کاشيکاري نفيس و قديمي است که به زمان صفويه نسبت مي دهند . د کوشک آثار قلعه اي مخروبه است که برخي از مردم آن را متعلق به دوران بهرام گور نسبت مي دهند .
مسجد جامع دستگرد
بنابر باورهاي محلي قبل از ظهور اسلام در مکان اين مسجد آتشگاه يا بتکده اي بوده است . در زير ساختمان صفوي فعلي مسجد ، زير زميني است که همچون معبد آناهيتاي بيشاپور چندين متر پايين تر از سطح فعلي قرار گرفته و از سنگ لاشه و ملات براي ايجاد ديوار و پي ان استفاده شده است . احتمالاً در دوران ايلخانان مغول ، مدتي اين مکان به عنوان بتکده محسوب مي شده تا اين که غازان خان فرماني صادر کرد مبني بر اين که مجسمه هاي بودا و بت ها را ويران کنند و به دنبال اين دستور مردم تنديس ها را شکستند و بر سر چوب مي کردند .
زيارتگاه ها :
زيارتگاه ها که در زمره¬ي جاذبه هاي فرهنگي محسوب مي شوند در کشور ما فراوان اند . سده نيز در خاک خود نمونه هايي از اسوه هاي فضيلت و بزرگواري را جاي داده است . آرامگاه امامزاده سيد محمد نجم الدين ، امامزاده ابراهيم درب سيد ، امامزاده ابراهيم باولگان ، امامزاده سد محسن تيرانچي ، امامزاده سيد ابوالحسن دستگرد ، امامزاده حميده وسعيده خاتون درچه ، امامزاده سيد محمد از زيارتگاههاي معروف شهر مي باشد .
مقابر از لحاظ معماري اسلامي به دو دسته تقسيم مي شوند :
1- مقابر زيارتي : که داراي ايوان ، گنبد ، مناره و حياط دارد مثل امامزاده سيد محمد و امامزاده پيرنجم الدين
2- مقابر عادي و شخصي: اين مقابر از نظر پلان ، تزئينات و مصالح ساختماني متنوع مي باشند و گاه تنها به سنگ قبري ارزشمند منحصر مي شوند مثل بقعه¬ي ميرمحمد اشرف و بقعه¬ي سيد اشرف گاردر .

 
 

زندگينامه حضرت آيت الله مشكوة

يكي ازعلماي مشهور كشور عزيزمان حضرت آيت الله مشكوة است .ايشان متولد خميني شهراست كه مراتب تحصيلات خود را در حوزه هاي علميه اصفهان،قم و نجف اشرف نزد علماي بزرگي مانند آيت الله عبدالكريم حائري و آيت الله بروجردي فرا گرفته است.

ايشان پس از سالها مجاهدت علمي به خميني شهر برگشت و با تاسيس حوزه علميه(درخيابان شريعتي،پنجشنبه بازار)به تربيت شاگردان و تدريس علوم ديني پرداخت.حوزه علميه ايشان هم اكنون نيز در دو نوبت فعال است.

ايشان در سال ۱۳۶۹ دعوت حق را لبيك گفت.مزار اين عالم وارسته در امام زاده سيد محمد ميباشد.

دراين قسمت توجه شما را به مصاحبه اي كه ايشان در سال ۱۳۶۸ با مجله حوزه داشته جلب مي كنم.ضمنا امكان برقراري ارتباط با فرزند ايشان كه در قم هستند مقدور نشد(البته ايشان مرتبا به حوزه حضرت آيت الله مشكوة در رفت و آمدند).انشاالله در پستهاي بعدي در مورد اين عالم بزرگوار مطالب ديگري عنوان مي كنم.

اینک که بشر سراسیمه سر,از خواب گران برخاسته و در شب ترین شب تاریخ , چشم به چشمه خورشید دوخته است , بر حوزه های علمیه است که چشمه بانانی تیزبین , عاشق پیشه و ثابت قدم تربیت کننده , تابسان چشمه کویر کسالت بار قرن بجوشند و بیداران این شب سهمگین و قیرگون را آرامش جانی باشند.

دراین رستاخیر عظیمی که سلاله پاک پیامبر آفریده است , رسالت حوزه ها, علاوه بر حفظ ذخائر و گنجینه های کهن , خانه تکانی جدی است . باید دراهداف و برنامه ها, دگرگونی ژرفی بوجود بیاید وافق های دید کاملا تحول بیاید.

امروز که[ ورایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا] دقیقا مصداق یافته است و مشتاقان و تشنگان معارف بلنداسلامی , فوج فوج ازاینجا و آنجای جهان به دین حق می گروند, وظیفه است که با همتی بلند و دلی دریاوار, ساختار فعلی حوزه های علوم اسلامی , در جهت استقبال پرشکوه از گرویدگان به اسلام ناب محمد[ص] و پاسخگوئی به مشکلات آنان تحول بیابد و طرحی نو دراین کانونهای مقدس والهی پی افکنده شود.

مجله , باایمان به این رسالت عظمی , سپاس آن یکتای بی همتا را, دیری است در پهنه دارالاسلام به جستجو پرداخته و با چهره های پر فروغ حوزه اسلامی , به گفتگو نشسته واز پارسائی و تلاش و غیرت دینی این مردان بزرگ , درویشانه , برگ سبزی , هدیه به پیشگاه سلیمانی چشمه بانان خورشید آورده است , به امید آن که در راستای این وظیفه خطیر مفیدافتد.

دراین شماره , در پی همان رسالت , با حضرت آیه الله مشکوه , یکی از چهره های پارسا برجسته حوزه علمیه اصفهان , قم , نجف واز شاگردان والامقام حضرات آیت عظام : شیخ عبدالکریم حائری , بروجردی , سیدابوالحسن اصفهانی , آقا ضیاء عراقی , کمپانی و ... گفتگو نشسته ایم و آنچه در پیش روی دارید قطره ای است از آن چشمه فیاض و گوارا. به امید آن که ایزد یکتا, توفیق دهاد که از پارسائی , تلاش و دانش آن عزیز بهره یاب گردیم .

[حوزه]

حوزه : با سپاس ازاین که

مصاحبه با مجله ما را قبول فرمودید, لطفااز تحصیلات واساتید بزرگوارتان در سه حوزه بزرگ اسلام :اصفهان , قم و نجف برای ما مطالبی را بیان بفرمایید.

استاد: خواندن و نوشتن را در همینجا (سده ) فرا گرفتم . برای ادامه تحصیل به اصفهان رفتم (مدرسه در کوش ) و در آنجا در محضر حاج آخوند زفره ای , که در مقدمات متبحر بود, مقدمات متبحر بود, مقدمات را خواندم . شرح لمعه را پیش حاج ملاحسین علی حسین علی صدیقین خواندم . روش ایشان در درس اینگونه بود که می گفت : متن درس را بخوانید. ما متن درس را می خواندیم وایشان اشتباهات ما را بر طرف می کرد.اینجور نبود که ایشان متن درس را بخواند و ما گوش کنیم ،خیر, باید خودمان متن درس را بخوانیم و مطلب را شرح بدهیم . لذا ما ناچار بودیم پیش مطالعه دقیق داشته باشیم و مطالب را خوب یاد بگیریم که در نزد ایشان بتوانیم درس را بخوانیم . ما, چند نفری که در خدمت ایشان درس می خواندیم , بااین روش , بطوری به لمعه جلداول , مسلط شده بودیم که به آسانی جلد دوم لمعه را درس می گفتیم .

معالم و مقداری از شرایع را نزد آقا شیخ احمد شاه آبادی خواندم . بعد آمدم مدرسه صدر.

قوانین را پیش هر کس شروع کردم دیدم از عهده اش بر نمی آید یک مقداری پیش مطالعه کردم که مگر متوجه شوم , نشد،تااین که رفتم خدمت شیخ محمد حکیم گنابادی , عموی شیخ بهلول . دیدم که ایشان خیلی متبحر هستند و خوب درس می گویند،لذا پیش ایشان قوانین را خواندم . من بجوری به قوانین مسلط شدم که در قم و نجف درس می دادم . در همین رابطه خاطره ای نقل می کنم : روزی در قم , در درس مرحوم آیت الله بروجردی حاضر شدم .ایشان مطلبی رااز آخوند, نقل کردند و رد فرمودند و بعد مطلبی که نظر خودشان بود مطرح کردند. وقتی که تصمیم گرفتنداز مسجد خارج شوند, گفتم آقااین مطلب حضرت عالی را مرحوم میرزا در قوانین دارد. اشکالی را هم که مطرح فرمودیددر رابطه با نظر آخوند, در حاشیه کتاب خود آخوند هم هست .ایشان فرمودند: کتاب من که حاشیه نداشت و من هم نمی توانم تمام حواشی و کتب را ببینم . خدا رحمتش کند, بحرف من خیلی توجه فرمود.البته این که مرحوم بدون مطالعه حواشی نظریاتشان مطابق نظریات بزرگان از کار درمی آمد, دلیل بر متبحر و مسلط بودنش بود.

مکاسب را پیش مرحوم آقا سید مهدی درجه ای خواندم . روش درس ایشان این بود که هنگام تدریس مکاسب , غلطهای مکاسب را هم می گفتند و ما تصحیح می کردیم .ایشان می فرمودند:اگر خواستید مکاسب را چاپ کنید, نسخه من را برای چاپ ببرید. آن مرحوم به من خیلی توجه داشتند.

کفایه را خدمت مرحوم سید محمدعلی نجف آبادی , شاگرد مرحوم آخوند, خوانده ام . آن بزرگوار در کفایه استاد بود و می گفت:[ بعضی از جاهای کفایه را خودم بیان کرده ام] یعنی من عنوان کردم و مرحوم آخوند نوشتند.

فرائد را پیش مرحوم سید مرتضی جارچی خوانده ام . معروف بود که ایشان شاگرد آقامیرزا حبیب الله رشتی بوده است . مرحوم میرزا علی آقا شیرازی درباره ایشان می فرمودند:[ کهنه ملا]. خوب , خیلی وارد بود. می گویند: مرحوم میرزا محمد رضا خراسانی هم پیش ایشان تحصیل می کرده است .این بود خلاصه ای از دوران تحصیلی ام در شهراصفهان .

البته این مطلب را هم بگویم که : هم مباحثه من مرحوم آیت الله حاج شیخ جواد جبل عاملی بود.

وقتی که برای ادامه تحصیل وارد قم شدم , قرار شد درامتحانی که توسط آیت الله حاج شیخ عبدالکریم ,از طلاب گرفته می شد شرکت کنم ( البته این امتحان غیرازامتحانی بود که توسط دولت از طلاب گرفته می شد.) هدف ازاین برنامه امتحانی , که به امر حاج شیخ انجام می شد,این بود که قدرت و توان هر کسی روشن شود و میزان استعدادش سنجیده شود،تا در درسی که می خواهد شرکت کند مناسب استعدادش باشد. بنا شد آیت الله اراکی از من امتحان بگیرند،لذا خدمت ایشان رفتم ایشان فرمودند: شما استاد من شاگرد. مطلبی را مطرح کردم .ایشان ایراد گفتند. من پاسخ گفتم . خلاصه , بگو مگو بالا گرفت .ایشان فرمودند: قوه درسی واستعداد شما خوب است . شما بیایید درس حاج شیخ . حاج شیخ خارج[ صلاه] درس می دادند. بنده دراین درس شرکت کردم .

ایشان ایراداتی به مرحوم آخوند می گرفتند که پسر مرحوم آخوند, منظوراز فرمایشات پدر بزرگوارشان را نوشتند و خدمت حاج شیخ فرستادند. حاج شیخ که آن نوشته را دیدند, فرمودند: من اشتباه کرده ام . لذا در حاشیه کتاب[ در], نظرشان را نوشتند واز نظر اولیشان برگشتند.

درر, دو چاپ شده است . یک چاپ حاشیه دارد, که حاشیه اش همان مطلبی است که پس از نوشته پیر مرحوم آخوند, در رابطه با تغییر نظریه شان نوشته اند.این مطالب راایشان به من و آیت الله اراکی انشاء می کردند و ما می نوشتیم , تا به چاپ رسید. در آن زمان خیلی از آقایان به درس حاج شیخ تشریف می آوردند. حاج سید محمد تقی خوانساری , آقای صدر, آقای حجت , آقای گلپایگانی , حضرت امام و ... شرکت می کردند.امام را ندیدم که اشکالی بگیرند, ولی مرحوم حاج سید محمدتقی خوانساری مرحوم داماد اشکال می کردند. یادم هست , یک روزی حاج شیخ به حاج سیدمحمدتقی خوانساری , فرمودند:[ یالیت الشباب لنا یعود]،تا با شما سرو کله می زدم و خسته ات می کردم .

مرحوم حاج شیخ , مرد تقوا و بی علاقه به دنیا بود. حاج میرزا مهدی بروجردی , پدرخانم آیت الله گلپایگانی , نقل می کردند که به مرحوم حاج شیخ عرض کردیم : آقا چیزی برای شاه راجع به اوضاع روز (کشف حجاب و ...) بنویسید,اگر ننویسید ما خودمان به نام شما چیزی خواهیم نوشت . آقا ناراحت شد و عمامه اش را به زمین زد و قسم خورد که تکذیب خواهم کرد. بالاخره , وادارش کردند که بنویسد.ایشان هم بنابر آنچه نقل کرده اند نوشتند :[ اعلیحضرتا, سکوت من برای تعالی و ترقی دولت بود و تکلم من هم اکنون برای همین است .اوضاع فعلی , خلاف مذهب جعفری است . شما موقوف کنید, تا من راحت شودم]. در پاسخ ایشان , بنابر آنچه نقل کرده اند, تلگرافی آمد که نوشته بود :[حضرت آیت الله , خوب بود که طریق مرضیه سابق رااز دست نمی دادید. جواب شما را کتبا خواهیم فرستاد]. ما که چیزی از جواب کتبی ندیدیم , جزاین که قوای نظامی مدرسه را دراختیار گرفتند و طلبه ها را دستگیر کردند. و رفت و آمد مشکل شد. خلاصه , حاج شیخ هم کسالت پیدا کردند و به رحمت ایزدی پیوستند. پس از تشیع جنازه , جلو مسجدامام , مامور گذاشتند و مانع برگزاری مجلس ترحیم شدند.البته جای دیگر مجلس ترحیم برگزار شد .

پس از فوت مرحوم حاج شیخ , درسها تعطیل شد. روزی مرحوم حجت تشریف آوردند و فرمودند: فرض می کنیم , مرحوم حاج شیخ کسالت دارند و به ما دستور داده اند که درسها را شروع کنیم ،لذا ما درس را شروع می کنیم . این حرکت ایشان به این خاطر بود که حوزه مقدسه قم رااز بین نبرند و تعطیل نکنند. خلاصه حضرات آیات درسها را شروع کردند. خدا رحمت کند آیات ثلاثه را که حوزه مقدسه قم را نگهداشتند و نگذاشتنداز هم بپاشد. در آن موقع من پیش آقای خوانساری شوارق می خواندم وآقای جبل عاملی , دوست و هم مباحثه من , پیش امام خمینی ,اسفار می خواندند.

اما تحصیلات من در حوزه نجف , هفت سال طول کشید. در آن حوزه , در درس سه نفراز بزرگان شرکت می کردم : مرحوم آقا ضیاا, فقه واصول مرحوم آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی , فقه ،مرحوم محمدحسین غروی کمپانی ,اصول .

آنچه از درس آقاضیاء را نوشته ام :از فقه , آنچه از درس آقا ضیاء را نوشته ام :از فقه , ولایت فقیه وازاصول از مباحث الفاظ الفاظ تا مشتق . می خواستم بر مباحثی که خودشان نوشته اند, حاشیه ای بنویسم که دیدم فکرشان تغییر می کند. خودشان هم فرمودند: هشت دوره انسداد را نوشته ام و هر بار یک جوری شده است .از فقه مرحوم سیدابوالحسن اصفهانی هم نوشته هائی دارم .این بزرگان واقعا مروج دین بودند. به طلاب خیلی علاقه داشتند و همیشه آنان را تشویق می کردند.

حوزه :خواهش می کنیم

مقداری از ویژگیها خصوصیات اخلاقی اساتیدتان , برای ما صحبت بفرمایید:

4استاد: آقای حکیم , تنها زندگی می کردند. پیرمردی بود مجرد و در حجره مدرسه صدر زندگی ساده ای داشت .از آقا ضیاء سوال کردم که آقای حجت یا آقای سیدمحمدتقی خوانساری , کدامیک ملاترند؟ایشان فرمودند: آقای حجت از من بیشتر چیزی یاد گرفتند, ولی حاج سیدمحمدتقی خوانساری , نمره سیدمحمدعلی نجف آبادی است .

یکی دیگرازاساتید ما, مرحوح حاج شیخ محمدرضا مسجد شاهی بود. شنیدم که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم , درباره ایشان فرموده بودند :[فاضلی مثل ایشان نداریم]. من میل داشتم از نجف که بر می گردم , در درس این دو بزرگوار شرکت کنم . وقتی که برگشتم , الحمدلله , موفق شدم که از محضراین دو بزرگوار بهره ببرم . هنگامی که در درس حاج شیخ محمدرضا مسجدشاهی شرکت کردم ,ایشان در تزاحم حقوق بحث می کردند.اشکالی به نظرم رسید مطرح کردم اما حل نشد. برای بار دوم اشکال کردم , باز هم حل نشد.ازاشگردها پرسیده بودند که :این آقا کیست ؟ شاگردها بنده را معرفی کرده بودند.ایشان به دیدن من آمدند. سوالی از من کردند به این مضمون : قرآن خواندن از رادیو چطوراست ؟ گفتم : حرام است . فرمود:اگرانسان فحشی بدهد بعد ذکری هم بگوید, آیا حرام است ؟! گفتم : نه ازاین جهت ،بلکه ازاین جهت که این صد را در مجالس لهو و غیر متناسب با شان قرآن می گیرند،لذا هتک قرآن می شود.

هنگامی که در درس مرحوم آقا سیدعلی نجف آبادی ایشان در آب قلیل بحث می کردند, که منفعل می شود یا خیر؟ نظرایشان این بود که آب قلیل با تماس گرفتن با شی نجس , نجس نمی شود و دلایلی را مطرح کردند. من دلایل ایشان را رد کردم وایشان قبول کردند. مطلب دیگری که ایشان در بحث مطرح کردند و بنده اشکال کردم , مساله تقلید بود. ایشان گفتند: سیدابوالحسن در بحث تقلید یک جا می گوید: مطابقت کافی است و جای دیگری می گوید: تقلید مصحح للعمل هوالالتزام .اگر مطابقت است التزام یعنی چه ؟اگرالتزام است مطابقت یعنی چه ؟ بنده در درس عرض کردم :اشکالتان به سید درست نیست آنجائی که می گوید:[ مطابقت] غافل را می گوید و آنجائی که[ التزام] می گوید ملتفت را می گوید.ایشان قبول ایشان قبول کردند. در درس شوارق ایشان هم شرکت کردم , که خیلی درس عالی بود.

حوزه : در دوران تحصیل شما در حوزه اصفهان , حوزه چگونه اداره می شد

و خصوصیات و برنامه های تحصیلی آن چگونه بود.

استاد: حوزه اصفهان ,افراد نابغه و ملا خیلی داشت ،دارالعلم بود.

آقایان مراجع : سیدابوالقاسم دهکردی , سیدمحمد درچه ای و سیدمهدی درچه ای , در راس حوزه بودند.

حوزه : در دوران تحصیلی شما در حوزه اصفهان ,

علماء و بزرگان حوزه , با فلسفه و تدریس آن چه برخوردی داشتند.

استاد: حکیم مشهور حوزه اصفهان در آن زمان , مرحوم حاج شیخ محمد خراسانی بود.از خودایشان شنیدم که می فرمود:[ ما طلبه ها نباید به سراغ حکمت بروید. باید سی سال زحمت بکشید تا چیزی بفهمید]. بعضی از آقایان و بزرگان با فلسفه مخالف بودند و با مذاقشان جور نبود. حاج شیخ مهدی مسجدشاهی , با فلسفه مخالف بود و کسی را که معقول می خواند به مدرسه اش راه نمی داد.

البته , فلسفه خیلی زحمت دارد. برای فهم آن باید خیلی تلاش کرد. بعضی جنبه ندارند گمراه می شوند.

حوزه : حضرت عالی در حوزه درس آیات عظام : مرحوم کمپانی و

مرحوم آقاضیاء همدانی شرکت کرده اید, لطفا بفرماییداین دو حوزه چه ویژگیهائی داشت .

استاد: شیخ محمدحسین کمپانی , در فقه خیلی عمیق بود و آقا ضیاء در اصول . مرحوم کمپانی در فقه خیلی دقیق بود, بجوری که ما به ایشان اشکال می کردیم که : آقااین همه دقت و باریک بینی لازم نیست . مرحوم آقاضیاء مطالب فقهی را خیلی عمیق بیان نمی کرد،بلکه ساده تر بیان می کرد. بالاخره , مرحوم کمپانی در فقه ید طولائی داشت و مرحوم آقاضیاء دراصول .

به درس فقه آقای کمپانی , بخاطر همان دقت و مطالعه در جوانب مساله , نمی شداشکال کرد و به مرحوم آقا ضیاء دراصول نمی شداشکال کرد،زیرا عجیب تبحری داشت .

حوزه : شما که سالیان درازی در محضراساتید بزرگی تلمذ کرده اید و

از محضر پر فیض آنان بهره برده اید, بقرمایید ما چه مقداراز وقتمان را صرف علم اصول بکنیم .

استاد: من دراینجا فرمایش مرحوم آقاسیدابوالحسن اصفهانی را که شنیده ام نقل می کنم :ایشان فرموده اند که : زیاداصول خواندن ملائی نمی آورد.انسان باید سعی و کوشش کند, تا مذاق شارع را بدست بیاورد و بفهمد.

حوزه : شنیده ایم , حضرت عالی وجوهات مصرف نمی کنید و برای منبرهایتان

هم , وجه قبول نمی کنید, لطفا دراین باره توضیح بدهید.

استاد: بله , بنده وجوهات مصرف نمی کنم . یک وقتی نامه ای خدمت مرحوم سیدابوالحسن نوشتم و یکسری کارهای خودم را برای ایشان شرح دادم . ایشان نوشتند که : بله , وظیفه روحانی همان است که نوشته اید. در همین نامه , عدم صرف وجوهات را هم متذکر شدم .ایشان , عدم مصرف واحتیاط بنده را تایید فرمودند. فرمودند. چرااز منبرهایم وجه دریافت نکرده و نمی کنم ؟ به این علت که به فرمایش مرحوم محقق کرکی عمل می کنم که فرموده بودند: مستحبات هم مثل واجبات است همانگونه که برای واجبات نمی شود مزد دریافت کرد, برای مستحبات هم نمی شود مزد دریافت کرد.

        <برای مطالعه ادامه زندگینامه به ادامه مطلب مراجعه نمایید.>

 

ادامه نوشته

تسلیت شهادت شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی

با سلام خدمت همشهریان عزیز

  sede.ir تسلیت باد

در پست های قبلی زندگی نامه شهید محراب آیت الله عطا الله اشرفی اصفهانی و تمامی جزئیات زندگی ایشان را بیان نمودیم ولی در اینبار به مناسبت سالروز شهادت ایشان این پست را میگذارم ایشان در چنین روزی در کرمانشاه در حالی که در حال اقامه نماز و در حال مناجات با پروردگار خویش بود به دست منافقین کور دل به شهادت رسید

این فاجعه اسف بار را بر همه سدهی های عزیز  تسلیت میگوییم

روحش شاد و راهش پر رهرو باد

 

خميني شهر با ميراث هايي بازمانده ار شش هزار سال

بناهاي تاريخي خميني شهر
خميني شهر با ميراث هايي بازمانده از شش هزار سال تاريخ ، يكي از مهم ترين و جالب ترين مناطق براي جهانگردان بوده و با جاذبه هاي بي شمار فرهنگي خود چون يادگارهاي گرانبهاي باستاني و تاريخي ، با معماري ويژه و سنتي مراكز ديني و اماكن مذهبي و فرهنگ سنتي و قبور باستاني مي تواند دنياي تازه اي را به روي جهانگردان و زبان شناسان و باستان شناسان تشنه فرهنگ و تمدن بگشايد .
معماري سنتي خميني شهر روندي پيوسته ، ملايم و استوار را تا دوره قاجار پيمودو دگرگوني هاي لازم در هر مرحله يا دوره متناسب با نيازها و خواسته ها در ان پديدار شد تا به بهترين نحو ممكن و متناسب با شريط و امكانات در هر دوره ، پاسخگوي نيازهاي كاركردي ، فضايي و بصري ممكن باشد .
بناهاي خميني شهر در را در چهار گروه كلي از اين قرار مي توان تقسيم نمود :
1- ابنيه مذهبي : مساجد و مناره ها ، بقاع متبركه ، تكيه و حسينيه ها و … ) مثل مسجد جامع خوزان – مسجد جامع فروشان – مسجد زنجيري – ورنوسفادران – مسجد درب سيد – مسجد آقاعلي اكبر –مسجد جامع آدريان – مسجد جامع كوشك و مسجد ملاحيدرعلي و مسجد سرپل فروشان ، مسجد ملامحسن شمس آباد ، مسجد جامع اندوان و مسجد جامع دستگرد .
2- ابنيه مسكوني و تشريفاتي ( كاخ ها و قصر ها ، ديوان هاي دولتي ، برج ها ) : خانه سرتيپ سدهي – خانه مجيري ها – تالار ملك زاده و خانه هاي محمد باقر درچه اي ، خانه تركيان و منزل عبدالكريم توكلي و خانه محمد علي حاج حسن و خلوت كازروني در دستگرد و خانه لطفعلي و حاج علي در اسفريز و تالار حاج ابوالحسن در اندوان ...
3-مراكز تعليماتي و تحقيقاتي ( مدارس ، دانشگاه ، كتابخانه ها و رصد خانه ها و .... ) مكتب خانه هاي سده .
4- ابنيه عام المنفعه ( بيمارستانها و درمانگاهها ، حمام ها ، كاروان سراها و ميهمان خانه ها ، سدها و بندها و پل ها ، بازار ها و سوق ها و..... ) حمام كوچك و بزرگ يا حمام توده اي فروشان و حمام سرپل – كاروان سراي حاج علي – برج هاي كبوترخانه
مسجد جامع خوزان
مسجد جامع خوزان از نوع مساجد چهار ايوان با حياط مربع که در هز ضلع آن ايواني قرار گرفته و ايوان جنوبي داراي گنبدي در بالاي آن است اين مسجد قابل مقايسه با مساجد زواره ، اردستان است بناي چهار ايواني از قبل از اسلام هم وجود داشته است مثل کاخ آشور که در دوره اشکاني به اين پلان ساخته شده است . خوزان از نواحي قديم خميني شهر است و کهندژ قديمي ترين قسمت آن است بزرگترين و مهمترين مسجد سده در اين محله واقع شده است ، شيوه معماري تاريخ بناي مسجد تا قرن هشتم هجري ميرساند ولي آثار فعلي مخصوصاً تزئينات آن بيشتر از عهد صفويه است .
مسجد جامع فروشان :
اين مسجد در دوشنبه بازار فروشان قراردارد و دراواخر دوران حکومت آقامحمد خان و آغاز زمامداري فتحعلي شاه ساخته شده است . اين مسجد با 4000 مترمربع مساحت ، داراي شبستاني با ستون هاي سنگي و محکم ، طاق و چشمه هاي استوار ، دو درب ورودي ، دو محراب نفيس با گچ بري و کاشي کاري هاي زيبا ، برگرفته از معماري اصيل اسلامي است صحن اين مسجد با ايوانچه و صفه بزرگ هم اکنون براي حسينيه استفاده مي شود براي بازسازي اين بنا تاکنون 18 ميليون تومان از محل کمک هاي مردمي هزينه شده است .
مسجد جامع کوشک
اين مسجد جامع مستطيلي شکل است و داراي گنبد و شبستان و کاشيکاري نفيس و قديمي است که به زمان صفويه نسبت مي دهند . د کوشک آثار قلعه اي مخروبه است که برخي از مردم آن را متعلق به دوران بهرام گور نسبت مي دهند .
مسجد جامع دستگرد
بنابر باورهاي محلي قبل از ظهور اسلام در مکان اين مسجد آتشگاه يا بتکده اي بوده است . در زير ساختمان صفوي فعلي مسجد ، زير زميني است که همچون معبد آناهيتاي بيشاپور چندين متر پايين تر از سطح فعلي قرار گرفته و از سنگ لاشه و ملات براي ايجاد ديوار و پي ان استفاده شده است . احتمالاً در دوران ايلخانان مغول ، مدتي اين مکان به عنوان بتکده محسوب مي شده تا اين که غازان خان فرماني صادر کرد مبني بر اين که مجسمه هاي بودا و بت ها را ويران کنند و به دنبال اين دستور مردم تنديس ها را شکستند و بر سر چوب مي کردند .
زيارتگاه ها :
زيارتگاه ها که در زمره¬ي جاذبه هاي فرهنگي محسوب مي شوند در کشور ما فراوان اند . سده نيز در خاک خود نمونه هايي از اسوه هاي فضيلت و بزرگواري را جاي داده است . آرامگاه امامزاده سيد محمد نجم الدين ، امامزاده ابراهيم درب سيد ، امامزاده ابراهيم باولگان ، امامزاده سد محسن تيرانچي ، امامزاده سيد ابوالحسن دستگرد ، امامزاده حميده وسعيده خاتون درچه ، امامزاده سيد محمد از زيارتگاههاي معروف شهر مي باشد .
مقابر از لحاظ معماري اسلامي به دو دسته تقسيم مي شوند :
1- مقابر زيارتي : که داراي ايوان ، گنبد ، مناره و حياط دارد مثل امامزاده سيد محمد و امامزاده پيرنجم الدين
2- مقابر عادي و شخصي: اين مقابر از نظر پلان ، تزئينات و مصالح ساختماني متنوع مي باشند و گاه تنها به سنگ قبري ارزشمند منحصر مي شوند مثل بقعه¬ي ميرمحمد اشرف و بقعه¬ي سيد اشرف گاردر .
ابنيه تشريفاتي
1- کاخ ها و قلعه ها و باغ ها
قلعه خوشاب :
خوشاب در واژه نامه همداني ، آلبالو و گيلاس نيم پخته در شکر معنا مي دهد . طول و عرض اين قلعه حدود 917 متر و داراي 4 برج است . اين قلعه که تنها ديواره هاي آن باقي مانده ، به مسافت تقريبي دو هکتار دردوران حکومت احمد شاه بنا شده است . قلعه خوشاب در روزگار خود شامل حمام و دکان و چاه آب و اتاق هاي زيادي بوده و افراد زيادي درآن زندگي مي کرده اند . چهار برجک براي ديده باني در اين قلعه احداث شده در هر برج سوراخهايي قراردارد که بوسيله اين شکافها تمام اطراف قلعه زير نظر گرفته مي شده تا راهزنان به قلعه حمله نکنند .
کهندژ
کهندژ خوزان از نظر تقسيمات شهرهاي پيش از اسلام به بنايي گفته مي شد که بخش اداري و نظامي را تشکيل مي داد و ديواري بلند اين مجموعه را از ساير نقاط مجزا مي کرد « کهندژ جايگاه و سکونت گاه حکام و درباريان واسپوهران بود اين بخش در مرکز و بهترين نقطه شهر و اغلب در سطحي بالاتر از ساير نقاط ، جاي داشت و توسط دروازه اي به سمت شرق به خارج راه داشت

 

مالیات به چه کسی میرسد ؟

                        SEDE.IR شهرک صنعتی محمود آباد

بعضي اوقات که با مردم شهر هم زبان ميشوم ميفهمم که دل اين مردم صبور پر از ناکامي ها و شکايت ها از ظلم هايي است

اما حال ميخواهم به موضوعي اشاره کنم که يکي از مهمترين موانع پيشرفت عمران و آبادي شهرستان خميني شهر به شمار ميرود

طبق چشم انداز بيست ساله در سال 1404 بايد تمامي نياز هاي مالي شهرداري ها از مالياتي که از صاحبان مشاغل اخذ ميشود تامين گردد
اين بدان معني است که شهرداري ها هيچ گونه کمک مالي از دولت دريافت نخواهند کرد
خوب اين را به ذهن بسپاريد تا آنطرف مطلب را عرض کنم
شهرک صنعتي محمود آباد در فاصله 15 کيلومتري از مرکز شهرستان خميني شهر و در حريم اراضي شهر خميني شهر قرار گرفته است و اين در حالي است که فاصله اين شهر تا مرکز شهر اصفهان بيش از 70 کيلومتر است جمع ماليات هايي که از کارخانه هاي سنگبري و مراکز صنعتي خصوصي ديگر اخذ ميشود بيش از 200 ميليارد تومان ميباشد.
بيش از 90 درصد صاحبان کارخانه ها نيز از قشر سرمايه داران خميني شهري هستند
حال شما فکر ميکنيد که اين مبلغ بسيار کلان به کدام شهر  ميرسد
شهرستان خميني شهر يا شهر غرق در امکانات اصفهان
به شهرستان خميني شهر که ميزبان ميهمانان ناخاسته افغاني است؟
يا به شهرداري سرمايه دار اصفهان که هیچ ضرری از طرف این شهرک به آنها نمی رسد  ؟

وجود اين شهرک در همجواري شهر خميني شهر باعث تردد تريلر ها و ماشين هاي سنگين در داخل شهر شده است و هرساله تلفات جاني زيادي در شهر برجاي ميگذارد
حال با تحميل اين  مشکلات بر شهرستان محروم خميني شهر وقت آن نرسيده است که حداقل بخشي از درآمد اين شهرک نيز به شهرداري خميني شهر تعلق گيرد تا فقط سهم مردم خميني شهر دود و آلودگي و تصادف و تحمل افاغنه نباشد.
اگر اين 200 ميليارد تومان تنها براي يک سال به شهرداري خميني شهر پرداخت شود چه محروميت هايي که از چهره شهر پاک نخواهد شد و چه امکاناتي که با اين سرمايه عظيم نميتوان ساخت ولي هيهات از منطق عدالت انديش.

چنانچه اين روند ادامه داشته باشد خميني شهر 1404 يک شهر فقير و محرومتر از اين زمان خواهد بود ولي وبسايت شهر سده به مردم عزيز شهرمان قول ميدهد که به شدت پيگير اين موضوع باشد و نتايج را با مردم در ميان بگذارد

                                  به اميد آبادي و سربلندي تو اي سده قهرمان

 

آياراه به بي راهه رفت؟

ماه گذشته در مطلبي با عنوان پل سيد محمد و صبر ايوب با اشاره به پرتردد بودن مسير سه راه معلم-فلكه دانشگاه تعلل در انجام اين پروژه يادآوري شده بود.

چند روزگذشته كه اين موضوع راپيگيري ميكردم يكي از كارشناسان امور شهري گفت :اين پروژه توسط اداره راه اجرا ميشود واصلا نيازي به زير گذر نبود بلكه نيازبه روگذربود.

وي درتوجيه اين مطلب توضيح داد مسير سيد محمد به جاده اصلي داراي شيب بسيار تندي است كه در صورت احداث زير گذرشيب انتهاي مسير افزايش پيدا كرده كنترل وسيله نقليه بسيار مشكل ومنجر به حادثه ميشود.

وي افزود احداث رو گذر(مانند مسير دانشگاه صنعتي ) ميتوانست شيب تند مسير را خنثي نمايد.

حال شما قضاوت كنيد.................................

 

 

چی توز حلقه ای یا نخوچی؟

خوشحالی دوران کودکیمان با هیچ چیز قابل مقایسه نیست زمانی که نخودچی(نخوچی) وکشمش و شاهدونه داخل جیبمان بود وهرزگاهی دور از چشم بزرگترها به کاسه آن دستبرد می زدیم.آن روزها

 مادر خسته از کار خانه خوشحال بود.

مادر بزرگ همیشه میخندیدوبابا دغدغه زندگی نداشت.

دکتر،مهندس وخلبان هم شدیم فقط چی توز حلقه ای نداشتیم.

بدنیست به اطرافمان نگاهی بیاندازیم

هنوز پیرمرد خسته مشغول نخودبریزی(درست کردن نخوچی)است

هنوز بوی تخمه آفتابگردان،هندوانه در بعضی از کوچه های شهرمان مشام رهگذران را نوازش میدهد.

نگذاریم مشاغلی که حاصل عمر گذشتگانمان است از بین برود.

انشاا.. در پستهای بعدی بعضی از این مشاغل سرزمین کهن را معرفی میکنم

 

نگذارید گلهایمان پژمرده شوند

 

 

 فرمانده نيروي انتظامي خميني‌شهردر گفتگو با فارس گفت: مواد مخدر صنعتي براي مصرف كننده ولع مصرف ايجاد مي‌كند و فرد نيز تا زماني كه مصرف خود را قطع نكند حاضر به قبول اعتياد خود نيست.

 حسين يار دوستي  در نشست خبري با خبرنگاران و به مناسبت هفته نيروي انتظامي اظهار داشت: رويكرد مصرف ‌كنندگان در سال‌هاي اخير به سمت مصرف مواد مخدر صنعتي به ويژه روانگردان‌ها بوده كه اين امر موجب نگراني مسئولان و دست اندركاران مبارزه با مواد مخدر شده است.
وي با بيان اينكه يكي از علت‌هاي گرايش به مصرف مواد مخدر صنعتي استعمال آسان اينگونه مواد مخدر است، افزود: زمان اندك براي استعمال اين مواد، نداشتن علائم ظاهري مانند بوي شديد و كم حجم بودن آدات و ادوات استعمال باعث شده تا معتادان به مصرف اينگونه مواد روي آورند.
فرمانده نيروي انتظامي خميني‌شهر با اشاره به اينكه اكثر خانوا‌ه‌ها از عوارض سوء مصرف اين مواد بي‌اطلاعند خاطرنشان كرد: يكي از مسائل مهم در مورد مصرف مواد مخدر صنعتي عدم اطلاع والدين از نحوه استعمال اين مواد و علائم ناشي از مصرف آن است چرا كه بسياري از موارد شاهد اظهار بي‌اطلاعي والدين از اعتياد فرزندانشان بوده‌ايم و آنان زماني متوجه اين امر شده‌اند كه ديگر هيچ اقدامي براي نجات فرزندانشان نمي‌توان انجام داد.
وي با بيان اينكه ميزان كشفيات شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزديك به 95 درصد افزايش داشته گفت: همكاري شهروندان و اقدامات اطلاعاتي دو دليل مهم در افزايش كشفيات امسال است.

هر كجاباشم سده مال منست

مهم نيست كجاي اين كره خاكي باشي، در شمال كشور طبيعت زيبا را تجربه كني يا در جنوب كشور مدام ازشرجي گله كني يا در پايتخت ايران به روزمرگي گرفتار شده باشي.

مهم نيست چه كاره اي. در دهلي ،لندن،كرمان يا همدان درس مي خواني يا در عسلويه در زير آفتاب داغ كارميكني.

مهم نيست مدير موفق فلان وزرات خانه ،سازمان وشركت باشي.

مهم نيست شعر وكتابهايت را همه بخوانند و آفرين بگويند.

مهم نيست براي بيمارانت يكماهه نوبت دهي.

مهم است

مهم است

مهم است

مهم است دركنارهمه اينها دلسوزشهرت باشي،پيشرفت شهرت برايت مهم باشد ،به ميراث كهنت افتخار كني و آنهارا فراموش نكني و به مردم شهرت عشق بورزي

بايد به شهرت افتخاركني تا مردم شهرت به تو افتخار كنند

به کجا چنین شتابان

نميدانم از کجا شروع کنم و نميدانم از کجا شروع شد شايد از آن روزي که دانشگاه صنعتي خميني شهر را دانشگاه صنعتي اصفهان ناميدند شروع شد يا شايد از ان روزي که آتشگاه خميني شهر را اتشگاه اصفهان يا شايد از آن روزي که اشرفي خميني شهري شد اشرفي اصفهاني خيلي مهم نيشت که از کجا شروع شد مهم اين است که کي ميخواهد تمام شود حتما تا حالا همه منظور من را فهميده ايد دزديدن مشاهير ،ميراث،آثار،نامهاو...هر چه در سده است به نام خودشان. براي ما جوانان سده (خميني شهر)خيلي مهمه که چرا استاني مثل اصفهان يا بهتره بگيم شهري مثل اصفهان بايد دست به دستبرد اموال يک شهرستان بزنه حتما تا حالا شما همشهريان هم به اين مسائل فکر کردين ولي چه فايده که هيچ يک از ما و شما با اين پيشرفت روز افزون دزدي حتي يک نامه خشک و خالي هم به يکي از ارگان ها يا مسئولين نفرستاديم گرچه اگر هم ميفرستاديم ..
خوب رفقا براي جلوگيري از آماج حملات مخالفين اين پست و مخالفين سده چند مثال را لازم ميدانيم:
آيت الله اشرفي خميني شهر:پس از تحريف:آيت الله اشرفي اصفهاني
دانشگاه صنعتي خميني شهر:پس از تحريف:دانشگاه صنعتي اصفهان
آتشگاه خميني شهر :پس از تحريف:آتشگاه اصفهان

سروش خمینی شهری :پس از تحریف : سروش اصفهانی

نعیم خمینی شهری:پس از تحریف : نعیم اصفهانی

منارجنبان خميني شهر:پس از تحريف:منارجنبان اصفهان
شهرک صنعتي خميني شهر (محمود آباد):پس از تحريف"شهرک صنعتي اصفهان
آيت الله فيض الاسلام خميني شهري:پس از تحريف:آيت الله فيض الاسلام کاشاني
در مورد اخرين مثال هم من اولين بار اين مسئله را در قسمت نظرات وبسايت خودمان متوجه شدم که يکي از عزيزان متذکر شده بودند که پس از تحقيقات و چند سرچ گوگل متوجه شدم بله موضوع خيلي جديه و کاشاني ها هم دست به کار شدند و به قول يکي از همشهريان بعد از هر اسمي يه کاشاني ميگذارند و اهل کاشانش ميکننالبته ما ديگه به اين سرقت ها اهميتي نميديم و طبق شعارمان تمدن کهن سده را احيا ميکنيم اگر شما عزيزان هم از اين همه ظلم و ستم به شهرتان سده دلگير شديد کافيه شما هم نويسنده بشويد و مشکلات شهرتان را در اين وب سايت بيان کنيد
با تشکر يا علي مدد

درگاههای جدید سده

مژده                                                                                                                   مژده

درگاه های جدیدی برای وب سایت شهرستان سده ( خمینی شهر ) افتتاح گردید:

 

www.sede.ir

 

www.sedezh.com

زندگينامه ميرزامحمد علي سروش اصفهاني

  
ميرزا محمد علي متخلص به سروش در سال 1228 ه‍.ق در سده متولد شد. از جواني كسب كمال و معرفت كرد و استعداد فطري خود را به سرودن اشعار بروز داد.   
مدتي در قم و كاشان به سر برد و از همان آغاز شاعري را مايه كسب و معيشت خود قرار داد.   
سروش هم زماني با جلوس ناصر الدين شاه از تبريز به تهران رفت و با لقب شمس الشعرا شاعر رسمي دربار شد  تا به سال 1285 ه‍.ق در تهران در گذشت و در قم مدفون گشت.   
از جمله آثار او: شمس المناقب: در ستايش پيامبر و ائمه اطهار.   
روضة النوار: ذكر فاجعه كربلا و ... است.از آثار ديگر او ميتوان به ساقي نامه ،الهي نامه ،ارديبهشت نامه  اشاره كرد   
او به روش انوري، فرخي و معزي شعر مي سرود. 

مسجد جامع خوزان

مسجد جامع خوزان،مسجدي است چهار ايوانه،درمحله اي به همين نام (خوزان)در قرن هشتم هجري بر روي آثار دوره سلجوقي در زمان ايلخانان مغول بنا گرديده است . در دوره صفوي (1086ه.ق)تعميرات و الحاقات بسياري در اين بنا انجام ميشود از جمله اين تعميرات و الحاقات ايجاد مناره و گلدسته بر روي جزرهاي ايوان جنوبي و نقاشي هاي تزئيني با نقوش گل و تٌبه و اسليمي در زير نيم طاقهاي چهار ايوان اصلي صحن حياط است.در د.ره قاجار نيز شبستان(بيت الشتاء)ضلع غربي مسجد گسترش يافته و مورد تعمير قرار گرفته است.از ساير ويژگيهاي اين بنا مقرنس کاري و قطار بندي ،بهمراه گچبري و تزئينات معقلي و کاشکاري و مشبک گچي و آجري با ستونهاي سنگي تراش در قسمت شبستان اشاره کرد .اين بناي با ارزش و نفيس در سال 1375 هجري شمسي توسط اداره کل ميراثفرهنگي استان اصفهان و با همکاري امام جماعت مسجد پس از تهيه نقشه هاي معماري و تعميرات اساسي به شماره1721به ثبت آثار ملي ايران رسيده است.

                       sede.tk

برای مشاهده گالری کامل عکس ها اینجا کلیک کنید

صنايع خميني شهر

 
صنايع خميني شهر به 8 گروه عمده تقسيم مي شود که هرکدام از اين گروهها چندين رشته فعال مي باشند . از اين ميان صنايع محصولات نساجي با 8 رشته، ابزار و محصولات فلزي با 6 رشته و محصولات غذايي با 5 رشته ، فعالتر از ساير بخشها هستند .
بيشترين کارگاههاي شهر به تولد ابزار و محصولات فلزي مشغول مي باشند . تعداد اين کارگاهها 766 واحد است که 6/28 درصد از کل کارگاههاي صنعتي را تشکيل مي دهد .
5/24 درصد از کل کارگاههاي صنعتي در بخش صنايع نساجي فعال هستند که تعداد آنها برابر 654 واحد است . صنايع محصولات کاني غير فلزي در 4 رشته فعال است . اين دسته از صنايع 86/20 درصد از کل کارگاهها را بخود اختصاص داده که معادل 588 واحد مي باشد .
کارگاههاي فعال در رشته هاي مختلف عبارت است از موزائيک سازي 271 ، خياطي 205 ، نانوايي 200، مسگري و روحي ساز 190 ، فلزکار و کابينت ساز 183 و قنادي 174 واحد .
ساير رشته ها در يک تا 55 واحد مشغول به فعاليت هستند . از مجموع کارگاههاي اين شهر تنها 5/2 درصد آن برابر 65 کارگاه شاغلين بين 10 تا 50 نفر دارند و عمدتا توليدکننده خامه قالي - پتو – تيرچه بلوک و ... مي باشند .
ساير کارگاهها يعني 5/97 درصد برابر 2609 کارگاه شاغلين بين 1تا 9 نفر دارند . چنانکه اين ارقام نشان مي دهند کارگاههاي اين شهر در صنايع کوچک فعال مي باشند .

در بخش صنعت از 2099 نفر شاغلين اين بخش بيش از 90درصد معادل 9322 نفر جزء کارگران توليدي و امور حمل و نقل بوده اند . از اين تعداد 2729 نفر در زير گروه الياف کاران ، بافندگان و کشبافان ، 1277 نفر در زير گروه سنگبران و سنگتراشان و 596 نفر در زير گروه تهيه کنندگان مواد غذايي و آشاميدني قرار داشته اند . علاوه براين 5/2درصد برابر 256 نفر در گروههاي اصلي امور خدماتي و 5/1 درصد برابر 151 نفر جزء شاغلين فني و تخصصي بوده اند . بقيه شاغلين صنعتي در ساير گروهها فعاليت داشته اند .

بي توجهي به ميراث 2500 ساله

يكي از ويژگيهاي خميني شهر كه باعث افتخار مردم اين ديار گرديده است قدمت آن است كه در برخي از منابع به حدود ۲۵۰۰ سال اشاره شده است.

 وجود كهندژ در محله خوزان (قهندژ)ووجود اتشكده در كوه اتشگاه كه دركنار زاينده رود واقع شده وجود قبرستان زاغ اباد با سنگ قبرهاي عريض همچنين قنات پيروز شاهي و مسجد جامع همه نشانه قدمت شهرستان است .

بدون شك اطلاع از ميراث اين ديار علاوه بر ايجاد حس غرور وظيفه همه ما را در قبال پاسداري از آن زيادتر مي كند.واز همه مهمتر نقش متوليان فرهنگي شهر را برجسته مي كند.

آنچه مشهود است آثار تاريخي شهر از بي توجهي در شرف نابوديست يا از بين رفته اند .انشاا.. در مطالب بعدي به چند مورد آن اشاره مي كنم.

                      

فاتح تپه های مدن کیست؟

رضا مؤذني در سال 1335 در يك خانواده مذهبي در شهر آبادان به دنيا آمد.ایشان اصالتا خمینی شهری بودند که به دلیل انتقال کار پدرشان به آبادان در این شهر به دنیا آمدند. ايام كودكي را در كوچه‌هاي آباد و پر رونق شهر سپري كرد و پس از مدتي به همراه خانواده به وطن اصلي خود خمینی شهر مراجعت نمود ولي تصوير كوچه‌ها, خانه‌ها و خيابانهاي آنجا را به خاطر سپرد تا روزي با تقدير الهي باز گردد. رضا سالهاي تحصيل را پشت سر گذاشت و موفق به اخذ مدرك فوق ديپلم گرديد. در سال 1356 به خدمت سربازي اعزام شد و با تلاطم درياي خروشان انقلاب اسلامي او نيز سوار بر امواج, همراه ديگر برادران به مبارزه عليه رژيم پرداخت و در نبردهاي خياباني شركت كرد و تا دستيابي به ساحل پيروزي آرام ننشست. پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي به عضويت سپاه پاسداران خمینی شهردرآمد و به عنوان مسئول آموزش فعاليت نمود. او مدتها قبل از صدور فرمان امام خميني مبني بر تشكيل بسيج, به مردم آموزش نظامي داد. با شروع جنگ تحميلي از آنجايي كه با منطقه جنوب آشنا بود به جبهه شتافت و در خرمشهر بر اثر اصابت تركشي به دستش مجروح شد ولي با همان دست گچ گرفته در جبهه ذوالفقاريه حاضر شد و به عنوان فرمانده عمليات سپاه در آن منطقه حماسه‌اي جاويد را رقم زد. با طرح او تپه‌هاي «مدن» كه محل ديده‌باني دشمن بر جاده آبادان بود تصرف شد و دشمن پس از عمليات به وسيله تيربار مستقر بر روي تپه‌اي رزمندگان را هدف قرار مي‌داد و رضا با شجاعت درصدد انهدام آن برآمد اما خود نيز هدف قرار گرفت و در تاريخ 25/2/1360( 2) صداي اذان شهادت را از مأذنه خاك خون رنگ جبهه ذوالفقاريه شنيد و اذن لقاي يار را دريافت كرد.
تپه های شهید موذنی (مدن)

روستاي مدن در شمال شرقي آبادان واقع شده است. در شمال اين روستا ميدان تير آبادان قرار داشت كه قبل از جنگ دو عارضه مصنوعي با ارتفاع چندمتري از سطح مناطق مجاور ايجاد شده بود كه به صورت تپه هايي در دشت هموار منطقه شمال بهمنشير مشاهده مي شد كه به تپه هاي مدن معروف بود. رزمندگان پس از اينكه در عمليات ذوالفقاري (9/8/59)، عراقي ها را تا پشت جاده قفاص عقب راندند و حدود 10 روز بعد با حمله ديگري دشمن را ناچار به عقب نشيني تا تپه هاي مدن كردند. عراقي ها با استقرار در اين تپه ها علاوه بر اينكه جاده قفاص را كنترل مي كردند، بر شهر آبادان ديد داشتند و آن را دقيق زير آتش قرار مي دادند. در تاريخ 25/2/1360، در عملياتي با فرماندهي سپاه پاسداران آبادان اين تپه ها آزاد شد و در پي آن رزمندگان مواضع پدافندي خود را به شمال سه راهي آبادان منتقل كردند.

طرح اين عمليات با همكاري برادران سپاه ارتش و جهاد براي به تصرف درآوردن تپه هاي ديده باني « مدن » كه در مقابل رودخانه بهمن شير (نهر مدن ) قرار داشت تهيه شد. زيرا دشمن توسط گروهان هاي كماندويي خود از اين تپه ها نه تنها براي ديده باني استفاده مي كرد بلكه توانسته بود راه تداركاتي نيروهاي ما را به صورت شبانه روزي قطع و ناامن كند قبل از اينكه عمليات به طور رسمي شروع شود برادران جهادسازندگي با انجام يك سري فعاليت هاي مهندسي زمينه را براي انجام عمليات نهايي آمده كردند.

احداث 3 كيلومتر خاكريزي براي محاسبه تپه هاي مدن و ساخت 1 دهنه پل شبكه اي بر روي رودخانه ي بهمن شير تداركات موردنياز واحدهاي عمل كننده 500 متر جاده در سمت شمال آبادان 2 كيلومتر جاده در شرق بهمن شير كه با امكانات و تجهيزات ناچيزي آماده شد از جمله ي آن فعاليت هاست .
سرانجام پس از تكميل فعاليت هاي فوق الذكر عمليات در تاريخ بیست وپنج اردیبهشت سال شصت ساعت 9 شب به فرماندهي شهيدرضا موذني آغاز شد . در اين عمليات نيروهاي سپاه و ارتش به طور هماهنگ و در كنار يكديگر عمل مي كردند و قرار بر اين بود كه به محض تصرف نخستين تپه فرياد « الله اكبر » به عنوان رمز پيروزي بلند شود تا برادران سنگرساز بي سنگر جهادسازندگي وارد صحنه ي كارزار گردند.
حدود نيم ساعت پس از آغاز عمليات صدا نخستين تكبير به عنوان فتح نخستين تپه بلند شد و اين سبب شد تا جهادگران عمليات خود را آغاز كنند . آنان توانستند تا ساعت 4 30 صبح زير رگبار و آتش دشمن 4 كيلومتر خاكريز با ارتفاع 3 متر بسازند و به خاكريزهاي نيروهاي خودي وصل كنند .
راس ساعت 5 صبح دشمن با 50 دستگاه تانك و نفربر ضدحمله ي خود را شروع كرد و به سرعت به طرف تپه ها حركت نمود; ولي ناگهان در روبه روي خود ديوار خاكي جديدي مشاهده كرد و مجبور به توقف شد.
رزمندگان اسلام كه آرپي جي به دست در پشت خاكريز كمين كرده و آماده ي مقابله با ضدحمله ي دشمن بودند از فاصله ي 10 متري تعدادي از تانك هاي دشمن را منهدم ساختند و بقيه ي نيروهاي مهاجم را هم مجبور به فرار كردند.
به اين ترتيب دشمن به علت از دست دادن تپه هاي ديده باني مدن بالاجبار به جاده ي ماهشهر ـ آبادان عقب نشيني كرد. لازم به يادآوري است كه برادران جهادسازندگي علاوه بر شركت مستقيم در عمليات چه از نظر رزمي چه مهندسي تداركات عمليات مانند مهمات رساني و آب رساني را نيز برعهده داشتند و همچنين پس از عمليات بلافاصله سنگرسازان بي سنگر توانستند خاكريز جديدي را كه ساخته بودند با 3 راه مختلف خاكي به جاده ي شني متصل كنند و با ساخت 2 خاكريز ديگر در پشت خاكريز اصلي ميزان حجم آتش دشمن را بر روي رزمندگان كم كنند.
تاريخ عمليات : 1360 2 25
منطقه ي عملياتي : شمال آبادان
ميزان پيشروي : 2 كيلومتر
خسارات و تلفات وارده به دشمن : 100 نفر كشته 70 نفر اسير 15 دستگاه تانك و نفربر منهدم يا به غنيمت گرفته شده .

تپه های مدن پس از افتخار آفرینی شهید موذنی  به نام این شهید بزرگوار تغییر نام یافت.


 

جشن یکسالگی وبلاگ سده

نویسنده: محمد جواد

چه زود گذشت، چشم بر هم زدیم یکسال شد!

کمر همت بسته بودم تا یک تنه از حیثیت شهرم دفاع کنم، شهری که از یک سو از سو ء مدیریت ها رنج می برد و از سوی دیگر از تفرقه های قومی و محله ای.

از سویی از مهاجرت اقوام غیربومی (لر- عرب- اصفهانی-افغانی-نائینی) رنج می برد و از سوی دیگر از بی مهری های مسئولان استان.

از شروع کار می دانستم که انتظار نتیجه ای فوری، انتظاری بی جاست. می دانستم که این کار فرهنگی نیازمند زمانهای طولانی و رنج و زحمت فراوان است، اما عمل به وظیفه برایم مهم بود نه نظر به نتیجه.

آن روز که شروع می کردم گمان نمی کردم چنین همکاران باوفا و زحمتکشی پیدا کنم.

همینطور که گمان نمی کردم چنین معاندان و بدخواهانی سربربیاورند.

در همین جا و در آستانه یکسالگی وبلاگ سده بر خود لازم می دانم از تمامی نویسندگان دلسوز وبلاگ کمال تشکر و قدردانی را به عمل بیاورم، کسانی که بدون  هرگونه چشم داشتی آستین همت بالا زدند تا گامی هر چند کوچک در جهت اعتلای فرهنگ سده بردارند، کسانی که نه تنها درخواست هیچ دستمزدی ننمودند بلکه کلیه هزینه ها را نیز از جیب خود پرداخت نموده اند.

وبلاگ سده اول مهرماه ۱۳۸۷ یکساله می شود، یکسالگی وبلاگ سده (خمینی شهر) را بر تمامی همشهریان گرامی، فرهنگ دوستان و نویسندگان عزیز تبریک عرض می نمایم.

یکسالگی وبلاگ سده مبارکباد.