معرفی تالار گفتمان وبلاگ بزرگ سده

                                 

                         با سلام خدمت تمامی همشهریان عزیز سدهی

در این پست میخواهیم به معرفی تالار گفتمان وبلاگ بزرگ سده بپردازیم

این تالار گفتمان جایی است برای فریاد زدن شما . شما میتوانید از طریق این مکان انتقادات پیشنهادات مشکلات ومعضلات وخلاصه هر چه میخواهید بگوید و نمیتوانید بگویید را به گوش مردم و مسئولین برسانید شما نیز میتوانید در این اجتماع عضو شده  و ما را در بهبود سطح کیفی وکمی وبلاگ بزرگ سده ما را همیاری فرمایید.

                                    اینجا کلیک کنید ( تصحیح شد) 

شناخت ميوه هاي سده

نویسنده:محمد

باتوجه به اينکه اکثر اين ميوه ها در تمام ايران ياف ميشود اما گلابي سده(اشک ميوه ها)چيز ديگري است ايا تا بحال قارا سرخي 
الوي بنفش، کفتر بچه ،بُرمو ،سيبري،لالا،گونجوني،الوچه سرخ،آلوي زردبومي،سيب ترش خورده ايداين ها قسمتي از ميوه هاي منحصر به فرد سده است پيرمردان که مي گفتند ما سختي زياد کشيده ايم اين ميوه هارا در نشاط وشادابي تناول مي کردند که متاسفانه به فکر انقراض انها نبودند
قارا سرخي، ميوه اي است خوشمزه کوچکتر از گلابي وکه يک طرف ان قرمز وطرفديگر آن سبز است
الوي بنفش، الويي است همانند تخم مرغ ولي کوچکتر به رنگ بنفش تيره با دانه هاي سفيد به روي پوست ان کمياب وشايد ناياب
کفتر بچه ،ميوه اي به شکل گلابي ولي بسيار کوچک قدرت انقباض دهان بسيار بالا مانند خرمالو
بُرمو ،باز ميوه اي متاسفانه ازدست رفته زرد رنگ بسيار ابدار وخوشمزه به شکل گلابي
لالا ،نابرادري کوچک گلابي با عجله زياد براي رسيدن که هم اکنون در باغات سده وجود دارد
گونجوني،اين ميوه به دورنگ سفيد وسبزمي باشد از اسمش مشخص است بسيار سفت ومحکم است تقريبا اخرين ميوه اي است که باغداران برداشت مي کنند نيم رس ان مانند خرمالوقدرت انقباض دهان داردو رسيده ان داراي دانه هاي درشت مانند ريگ داخل ميوه است ولي درکل ميوه اي خوشمزه است
الوچه سرخ،اين نوع الوچه مانند همان الوچه سبز درباغ هاي سده مي باشد با اين تفاوت که ترش مزه تر با رنگ عنابي ولي کمياب است
الوي زرودبومي،به شکل تخم مرغ درشت و ميوه ي پاييزي است که انرا به طريق مخصوصي خشک مي کنند وجهت پختن خورش الو استفاده مي کنند
سيب ترش،اين ميوه بيش از25سال است که بطور کلي ازبين رفته است ولي بزرگاننقل مي کنند که بسيار ميوها ي اي از نظر شکل ز يبا واز نظر غذايي مقوي بوده وگاهي در پخت غذا براي خوشمزه بودن بيشتر استفاده مي کردند
زردک که از سبزيجات مي باشد مانند هويج است که بخاطر رنگ زرد ان وطعم مخصوصش انرا ازهويج جدا مي سازد

دلاوري هاي مردمان سده از ديروز تا امروز

نویسنده:محمد

ايا ميدانيد هفت برادران چه کساني بودند؟
هفت برادران جنگجويان دلاور مرد سدهي بودند که در زمانهاي سخت ايران وحمله وحشيانه مغولان به ايران مردانه دربرابر انان ايستادگي کردند وباعث پيروزي مردان خوب سده شدند ومغولان فرار را با کشته هاي زياد برقرار ترجيح دادند واکنون فلکه بزرگي به نام اين دلاوران ثبت شده است

(واکنون امروز دلاوري هاي  شهيدان بزرگوارسده)
البته ما بدليل نبود وقت کافي تعدادي ازاين دلاوران را نام ميبريم واز خانواده هاي همه شهدامعذرت ميخواهيم
شهيد دلاوروطن خواه،شهيدان موذني ،شهيد لري،شهيد محسن رضايي،شهيد اصغر شفيعي وجانباز شهيد عبدلعلي عموشاهي وشهيد حسين حاجيها ،شهيدان يوسفي و
سه برادر شهيد ،معلم ،خلبان، طلبه
شهيد محمد حسين مظاهري ،شهيد علي محمد مظاهري وشهيد قديرعلي مظاهري
 سه شهيدي که در عمليات هاي مختلف دلاورانه بادشمن بعثي جنگيدند وبه شهادت رسيدند
براي شناخت بيشتر اين عزيزان سري به مزارشان بزنيم

 

وجه تسميه و پيشينه تاريخي

نویسنده:محمد
نام اين شهر از روزگار باستان تا سال 1338 هـ . ش «سده» بوده و روزگاري نيز آن را ماربين مي گفته اند. از 1338 هـ . ش «همايون شهر» ناميده شد و از اوايل پيروزي انقلاب اسلامي، به خميني شهر تغيير نام پيدا کرد. واژه «سده» در فرهنگ نفيسي و برهان قاطع به معني آتش شعله كننده و شعله بلند و تازيانه دار آمده است. سده واژه اي فارسي است كه در پهلوي به صورت «ست»و «سد» آمده است. نام «سده» نامي درست، به جا و زيبا بوده است. زيرا اين محل از سه ده به نام هاي: خوزان، فروشان،(فريشان/پريشان) و ورنوسفادران (بن اصفهان) به وجود آمده است كه در اثر گسترش روستاهاي سه گانه امروزه تبديل به يك شهر شده است.
تاريخ خميني شهر با توجه به نزديکي اش به اصفهان ( 8 كيلومتر) متأثر از تاريخ آن شهر تا حدود زيادي همانند آن است. در كوي خوزان شهر خميني شهر، دژ دفاعي مهمي به نام كهن دژ وجود داشته كه خرابه هاي آن هم چنان باقي است و گفته اند كهن دژ، پايتخت پادشاهان كياني و ساساني بوده است. در دوران اسلامي اين ناحيه از اهميت زيادي برخوردار بوده است. وجود مسجد جامع بزرگ كوي خوزان، شهر بودن آن را در گذشته تأييد مي کند. چرا که مسجد جامع از ويژگي هاي شهرهاي اسلامي است و روستاها فاقد آن بوده اند.

آرمگاه امامزاده سید محمد (ع)  

 

نويسنده امیر   
 
آرمگاه امامزاده سید محمد (ع) 
                                                                                                                                        
حرم امام معصوم (ع) و فرزندانشان از مصادیق بارز بیوت
الهی هستند که در آن جذبه یا خدا جانها را به اهتزاز در
می آورد ، حفظ حرمت ، تعظیم و آباد نگاه داشتن بقعه های
متبرکه کمترین وظیفه حق گذاری و ادای دین است.
امامزاده «سید محمد» بن زید علی ابن الحسین (ع) از زیارتگاهها و کانونهای مذهبی است که در 2 کیلومتری شهرستان خمینی شهر در دامنه کوهی معروف به سید محمد قرار گرفته که بعلت کرامات بسیار آن بزرگوار همه روزه شاهد جمع کثیری از عاشقان و دوستداران خاندان اهلبیت عصمت وطهارت از اقصی نقاط استان و کشور می باشد . به روایتی منقول است که تولد ایشان در قرن سوم می باشد وقفنامه موجود حاکی برآنست که واقف موقوفاتی را در محرم الحرام سنه 999 (ه.ق ) وقف نموده که عایدات آن صرف امامزاده معظم له شود ، این موقوفات شامل :
12 جریب ملک محله خوشاب ، 6 جریب از جزستان و کویر ، چهار مزرعه مشهور در دهنه فرنگ آباد می باشد .

                         

این امامزاده در قدیم به مساحت 600 متر مربع بوده که در سال 1372 اقدام به بازسازی آن گردید . لذا بر اساس رسالت و وظیفه خطیری که به دوش هیئت امنا محترم امامزاده مذکور بود پیگیری لازم درخصوص بازسازی آن صورت گرفت و روند سیر صعودی فعالیتهای عمرانی باعث گردید عاشقان و مریدان ساحت مقدس به پاس حرکتهای انجام شده هر روزه به کمکهای نقدی و جنسی خود بیفزایند .
در ضلع شرقی حرم مطهر ، ایوان معروف به گزیها وجود دارد که بنایی است ارزشمند و تاریخی که طبق نظر کارشناسان قدمت آن حدود 700 سال می باشد و مربوط به دوره ایلخانان است .
در حال حاضر مساحت کل این امامزاده 25 هکتار می باشد که عملیات عمرانی آن در سال 1384 بشرح ذیل اعلام می گردد :
ساخت گنبد و گلدسته های بارگاه امامزاده که گلدسته های آن شبیه مناره های حضرت رسول اکرم (ص) ترسیم گردیده ، با ارتفاع 40 متر از سطح زمین بنا شده که آن 45 درصد از مرحله سفتکاری آن انجام گرفته و نمای آن در آینده با نقوش کاشی سنتی یاد آور گنبدند .

-گنبد آن به مساحت 1200 متر مربع و با ارتفاعی حدود 36 مترمربع از سطح زمین بنا شده که مرحله آجر چینی (10 سانتی ) پوش دوم آن تکمیل ، که به شکل گنبد مسجد امام در اصفهان در نظر گرفته شده است .
2 – سالن مطالعه که با مساحتی حدود 500 مترمربع در ضلع شمال غربی رواق امامزاده طراحی گردیده بصورت دو طبقه می باشد که طبقه فوقانی آن به کتابخانه اختصاص یافته و مبلغ 000/000/200 ریال هزینه گردیده است .
3- ساخت آشپزخانه بمساحت 70 مترمربع مربع جهت طبخ نذورات زائرین .
4- تجهیز و تکمیل کفشداری
5- گچ کاری در سقف ایوان اطراف حرم که این ایوان بمساحت 450 مترمربع می باشد و 80 درصد پیشرفت فیزیکی کار صورت پذیرفته است .

6- تعمیر و نقاشی و آماده سازی زائرسرای موجود جهت اسکان مسافرین نوروزی در ایام تعطیلات عید نوروز .
7- درختکاری محوطه امامزاده که در هفته درختکاری تعداد 3000 اصله درخت کاشته شد .
8- اجرای سیستم گرمایش و سرمایش .
9- طرح استقرار پزشک معالج در روزهای جمعه جهت درمان بیماریهای عفونی بصورت رایگان .
لازم بذکراست که مجموع اعتبار مورد نیاز جهت عملیات عمرانی امامزاده از محل درآمد بقعه – نذورات و اهدایی افراد خیر می باشد 

گنبدها و آسمانها(مسجد آقا علی اکبر ورنوسفادران)

گنبدها و آسمانها                                                                                             نويسنده امیر    
       
 
بازهم رنگ لاجوردي گنبدها و هماهنگي اش با اسمان آبي شهر . آسمان همچنان آبي و مسجد همچنان پابرجا . آسمان آرام و مسجد ساكت با وجود تمام طغيانها . شايد خواسته است كه بماند تا بگويد.   روز پايان مي پذيرد و تاريكي را به آسمان مي بخشد و مسجد باوجود تمام تاريكيهاي تاريخ همچنان آبی و سرافراز باقي مي ماند .
بناي تاريخي «مسجد آقاعلی اکبر» واقع در محله گاردر سده ، با فاصله ای بسیار کم در کنار نهر گاردر و در جهت مخالف مسجد جامع قرار گرفته است . این مسجد ، نسبت به مسجد جامع گاردر ، فضای بزرگتری دارد و عمارت گنبدخانه آن مرتفع تر و وسیع تر است . در ورودی بنا ، سنگ کتیبه ای نصب شده که تاریخ ساخت بنا و نام واقف و املاک وقف بر آن را نشان می دهد . نام واقف : "علی اکبر فرزند محمد ورنوسفادرانی " است . که تمامت بنای مسجد به انضمام چند باب مغازه و یک باب کارخانه و چند قطعه زمین وقف نموده است . 
اتمام ساخت مسجد ، دوازدهم ماه رجب سال 1242هجری قمری است . پس بنای مسجد در اواخر سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و از این رو یکی از قدیمی ترین مساجد این شهرستان است . دوره سلطنت طولانی فتحعلی
شاه قاجار از سال 1212 تا1250 ادامه داشته است. مسجد به جز در ورودی درسه سمت دارای عمارت و فضای


مسکونی می باشد و عمارت گنبدخانه آن در جبهه غربی قرار گرفته است. متاسفانه جبهه های دیگر و شبستان مسجد در سالهای اخیر به طور کلی تخریب و مورد بازسازی قرار گرفته است .
عمارت گنبد خانه در جبهه غربی بنا ، چهار طاقی ای است نسبتا بلند که بر روی پوسته بیرونی آن موتیف های تزیینی با ترکیبی از آجر و کاشی وجود دارد . گره چینی های جناح بالایی ورودی ، به نحوی بسیار زیبا با تک ستاره ای از کاشی آبی فیروزه ای به یکدیگر متصل شده است . در دو سوی راست و چپ ایوان گنبدخانه ، ترکیبهای تزیینی اسلیمی از کاشی هایی با رنگ فیروزه ای لاجوردی و خط دوری کادر سیاه به همراه آجرهای کرمی است که به بنا شکوه و زیبایی خاصی بخشیده است .
بر سر در فرو رفته داخل ایوان نیز پنجره مشبک گچی تعبیه شده است. صحن مسجد آقاعلی اکبر نسبت به مسجد جامع ، بسیار بزرگتر است و شبستان کنونی ، که در همین سالهای اخیر ساخته شده ، ارتفاع بیشتری نسبت به صحن دارد و ورودي مسجد به صورت مستقيم با دالان رواقي بلندي به صحن باز مي شود و در ابتداي دالان فضاي هشتي وجود دارد . گنبد مسجد آقا علی اکبر ، کاسه ای است مدور و همچنین با ارتفاع کم با بام پوش آجری بدون تزیین که مسجد را از نمای بیرونی ساده و غیر مشخص ساخته است. بر دیوارهای جبهه جنوبی گنبد خانه نیز پنجره هایی به عنوان نور گیر تعبیه شده است .
آنچه از این مسجد قدیمی قاجاری به صورت اصلی باقیمانده است .قسمت ورودی ، هشتی و عمارت گنبد خانه و ضلع شرق آن است که ورودی عمارت گنبد خانه یکی از ممتازترین ورودی های مساجد شهرستان است و اگر ساخته دست معماران خمینی شهری باشد می توان گفت که در آن زمان سده از استادکاران بر جسته برخوردار  بوده است . 
                                              

مسجد آيت الله ابوالبرکات

مسجد آيت الله ابوالبرکات                                                                                نويسنده ناصر  

سده با ميراث هاي بازمانده از 5 هزار  سال  تاريخ  يکي از  مهم ترين و جالب ترين مناطق براي جهانگردان بوده و با  جاذبه  هاي  بي  شمار فرهنگي خود چون يادگارهاي گران  بهاي  باستاني  و  تاريخي  با  معماري  ويژه  و  سنتي مراکز ديني و اماکن مذهبي و فرهنگ سنتي و ...
قبور باستاني ميتواند  دنياي تازه اي را به چهانگردان و زبان شناسان و باستان شناسان تشنه فرهنگ و تمدن بگشايد.  بناي تاريخي مسجد ابوالبر کات واقع در دوشنبه بازار فروشان سده از مساجد هاي قاجاري است ورودي مسجد به وطر کلي تخريب و باز سازي شده است. مشخصات بنا در گزارش مفصل سازمان ميراث فرهنگي چنين امده است. فضاهاي اين مسجد در چهار جبهه حياط مربع شکل کوچک آن جاي گرفته اند و داراي دو ايوان در دو ضلع شرق و غرب مي باشد. از ايوان غربي به فضاي پشت آن گنبد خانه راه مي يابيم. جبهه اي غربي داراي نمايي با قوسه اي جناقي است که در قسمت پشت تزئينات آجرکاري به صورت راسته و خفته مي باشد. تزئينات کاشي کاري به کار رفته در آن به صورت کاشي در نماي جزرها ، و همچنين به خط بنايي در قمست پشت بغلهاي دو طرف ايوان نام انبيا (يا محمد ، يا علي) زينت بخش نماي ايوان غربي مي باشد. محراب اين مسجد داراي کاربندي و رسمي بندي گچي مي باشد. پوشش به صورت نيم طاق و فضاي داخل گنبد از چوب با قوسهاي جناقي به صورت مشبک که جزرهاي نما فاقد تزئينات است و در قسمت فوقاني قوس ، سه کلمه به نامهاي ا... ، محمد و علي با کاشي صابونکي به رنگهاي آبي لاجوردي فيروزه اي و سفيد بر زمينه آجر تزئين شده است. فضاي داخل ايوان با طاق و چشمه پوشش شده است. شبستان در ضلع شمالي قرار گرفته و از سطح حياط حدود يک متر پايين قرار گرفته است. فضاي ان مربع شکل است و سقف آن به صورت طاق و چشمه اي بر روي ستونهاي سنگي با مقطع مربع گوشه يخ استوار گشته است  ورودي آن داراي قوسهاي جناقي است. حجره هايي که در ضلع جنوبي قرار گرفته داراي پوشش گنبدي و نماهايي با قوس جناقي است با توجه به شواهد آثار جبهه غربي از الحاقات مسجد به شما مي رود. دسترسي به حوضخانه ، وضوخانه و سروسيهاي بهداشتي از طريق ايوان شرقي و شبستان ميسر مي شود و سقف حوضخانه به صورت طاق و چشمه مي باشد. ورودي مسجد داراي سردر کاشي کاري با نقوش اسليمي خطايي مي باشد که در دو طرف آن طاق نماهايي با قوس جناقي قرار گرفته و درون آن با کاشي اسليمي ، خطايي تزئين شده است. پس از سردر ، وارد فضايي چهار گوش با پوشش طاق باريکه شده  و از ضلع شرقي آن دسترسي به مقبره آقاي سيد محمد ابوالبرکات ميسر مي شود و پوشش ان گنبدي مي باشد و سرانجام فضاي ورودي به ضلع جنوبي صحن مسجد ختم مي شود که نسبت به سطح حياط دو پله قرار گرفته است.

زير گنبد خانه اصلي واقع در ضلع غربي مسجد محرابي است با تزئين مقرنس کاري در پشت گچي و در پايين آن کتينه اي وجود دارد از سنگ رخام ، که بر روي آن اين عبارت حک شده است :
" وقف زين العابدين خلف مرحوم علي سنه 1300" و اين نشان مي دهد که مسجد ابوالبر کات از مسجد جامع فروشان قديمي تر است و مربوط به اواسط سلطنت ناصر الدن شاه مي باشد. شبستان مسمجد فضايي است با 20 طاق جنوبي که بر 11 عدد ستون سنگي به بلنداي 2 متر استوار گشته است و نسبت به صحن در ارتفاع کمتري قرار دارد. نور مساجد در روز همچون ديگر مسجد قديي با سنگهاي صيقلي مرمر سبز که بر روي روزنه هاي راس هر طاق جنوبي قرارگرفته تامين مي شده است. وجه تسميه ابوالبرکات بنام ابوالبرکات به دليل امام جماعت آن بحرالعلوم سيد ابوالبرکات فروشاني است که اکنون با فرزند خود "سيد صدرالدين ابوالبرکات ديباجي فروشاني" در آرامگاهي در کنار مسجد مدفون مي باشد. سال وفات صدرالدين 1314 (ه.ش) است که بر روي سنگ فراروي حک گرديده است.
کف گنبدخانه در قديم از حصير و بوريا بوده است که در باز سازيهاي بعدي در زير مصالح جديد ساختماني مدفون شده است. دور تا دور گنبد خانه نيز کانال براي کشدين رطوبت پي هاي ساختمان وجود دارد.
قسمت سوم طاق سقاخانه است که به شکل گنبدي است از جنس برنج مزين به نقشهاي اسليمي و خطوط تزئيني و شمايل فلزي بسيار زيبا. در شبستان مسجد ، اثر هنري بسيار نفيس و ارزشمند نگاهداري مي شود. در اين باره که اين اثر نفيس کار توام هنرمند است چيزي نمي دانيم. اما نقش هاي شمايي آن و بررسي آن بي شک برگي مهم در آثار نقاشي دوره قاجاري خواهد بود.
مسعود شيرجه

تاریخچه استحکامات دفاعی در شهرستان سده

نويسنده امیر   
تاریخچه استحکامات دفاعی شهرستان سده
تاریخچه استحکامات دفاعی (شامل غارها ، قلعه ها ، برج ها و ...) در شهرستان سده


ای بنی و اعرض علیه اخبار الماضین ، و ذکره بما اصاب من کان قبلک من الاولین ، و سرفی دیار هم و آثار هم ، ... و لا تبع اخر تک بدنیاک
پس ای پسر من ، دلت را به اخبار گذشتگان آشنا کرده و بیاد بیاور آنچه به بیش از تو پیشینیان رسیده است. در سراها و بازمانده ها و نشانه های ایشان گردش کن ، پس ببین چه کردند؟ و از چه جایی انتقال یافتند؟ و کجا فرود آمده جا گرفتند؟ خواهی یافت ایشان را از دوستان جدا شده که در سرای تنهایی فرود آمده اند. چنان است که تو در اندک زمانی یکی از آنان خواهی بود. پس منزل و آرامگاه خود را با کردارهای شایسته درست کن ، و آخرتت را به دنیای خویش مفروش
نهج البلاغه فیض الاسلام صفحه 909
با اطلاعاتی که صورت گرفته مشخص شده است انسانهایی که در روزگار های دوری زیسته اند مسکن و ماوایشان حفره ها و غارهای درون صخره ها و کوهها بودند و تنها ماده ای که برای ساخت ابزار و سلاح های مورد نیازشان می شناخته اند سنگ بوده است.
قدیمی ترین اسکلت انسانی به دست آمده در ایران متعلق به انسان پریستات با قدمت بیش از دو میلیون سال قبل در مراغه بدست آمده است. اگر قول نویسندگان دایره المعارف بریتانیکا را بپذیریم منطقه اصفهان و خاصه خمینی شهر را باید از قرار گاه های آریایی ها دانست و اگر نزدیکترین تاریخ را برای مهاجرت آریایی ها همان سال 1300 قبل از میلاد تصور کنیم در این صورت نام های بسیاری از کوههای منطقه در شهرستان خمینی شهر ، تاریخی قدیم و قدیمی تر تا بدان روزگار دارد مثلاً کلمه گوش که نام کوه های منطقه غرب خمینی شهر است در پهلوی به معنای ران گاو است و مسلماً آریایی ها این ناحیه (اندوه ، خوزها ، وارنا) با پرستش خدایان بت گونه در کوهها ، معابدی می ساختند.
فیثاغورس در سیاحتنامه خود از وجود غارهای تاریک در بیرون شهر ها خبر می دهد که ایرانیان در آن نیایش و مناجات برای مهر یا میترا می کردند عجیب این جاست که روزگاری این ناحیه را مهمترین (بلوک ماربین) می نامیدند و یکی از مراسم بر جسته آیین میترایی قربانی کردن گاو «گوش» بود.
موضوع معنویت کوه هم مطلبی بود که عارفان و صوفیان نسبت به آن حساسیت خاصی داشتند و کوه نشینی یکی از برنامه های عملی برای طالبان می گردید تا در آنجا به دور از هر گونه دغدغه به زندگی آرام خود پرداخته و عبادت خدای خویش را به جای آورند.
غار قهرمان در حدود 12 کیلومتری غرب اصفهان و در نزدیکی خمینی شهر قرار دارد و غار قهرمان در نزدیکی لادر مدت ها مسکن راهزنان بوده در این غار اتاق هایی احداث و حوضچه ای از ساروج برای جمع اوری آی تعبیه شده که در مواقع ضروری به مصرف شرب غار نشینان می رسیده است چنین غاری نشانه خاصی کار سیتکی آهکی است. در بررسی سطحی اطراف غار قهرمان تک سفالینه هایی به شرح زیر آمده است:
لبه کوزه : ساخت = خشن و چرخ ساز ، شاموت مواد کانی ، رنگ = قرمز با پوشش نخودی ، بدون تزیین
لبه کاسه : ساخت = خشن و چرخ ساز ، شاموت مواد کانی و شن ریز ، رنگ = قرمز و بدون تزیین
لبه دیگ به حالت مثلث شکل ، چرخ ساز ، شاموت مواد کانی ، رنگ نخودی مایل به قرمز ، نوع تزیین = خطوط موازی و فرو رفته.
به طور کلی سفال های اطراف غار قهرمان که به همراه آقای جمشید جنتی دبیر زیست مرحوم سید میلاد طباطبایی و آقای علیرضا احمدی زاده مدیر دبیرستان شهدا جمع آوری شد از لحاظ شکل شامل سبد ، دیگ ، کوزه ، کاسه بوده و ماده چسبنده ای آنها ماسه و مواد کانی و گاه شن است. نوع تزیین از خطوط برجسته افقی و موازی و گاه نقش های طنابی و تزیینات کنده است. غار قهرمان بر سینه کوهی سنگی که ارتفاع زیادی ندارد شناخته شده است برای دسترسی به آن باید از یک دیوار 6 متری ، با کمک وسایل فنی صعود کرد ، دهانه های غار با بلندیو پهنای 5 متر به سمت باختر گشوده شده است که چشم اندازی یکنواخت ولی گیرا در برابر خود دارد. در پشت دیواره های سنگی ، آب انباری به ابعاد تقریبی 97 در 230 سانتی متر و به گودی 2 متر در کف غار احداث شده است که با چند لایه ساروج بسیار تمیز و خوب اندود کاری شده و امروز هم می توان از آن استفاده کرد. در سمت راست انبار ، اتاقی قرار دارد که دارای 5 متر طول و 40/2 متر عرض و تقریبا به حالت نیم استوانه است. در انتهای اتاق سکوی باریکی به بلندی 35 سانتی متر تعبیه شده که گمان می رود طاقچه بوده است بر لبه راست دهانه غار بخش دیگری از غار قرار دارد که با دیگر ساختمان های آن تفاوت هایی دارد و برای رسیدن به آن باید از یک دیوار سنگی بالا رفت. اندازه تالار سنگی 10/4 در 5/5 متر و اتاقهای دیگر یکی 25/2 در 56/2 و دیگری 50/1 در 64/1 متر و بلندی میانه آن 2 متر است دو رونه در گوشه اطاق بزرگتری برای دیده بانی گشوده شده است. شاید برای صعود یا فرود آمدن از طناب یا نردبانهای چرمی استفاده می کردند هر چند این غار باستانی تاکنون مورد توجه پژوهش های باستان شناختی قرار گرفته اما احتمالاً در مواقع نا امنی و آشفتگی اوضاع داخلی از آن بهره برداری می کردند. علاوه بر تقدس کوه ها و ارزش معنوی کوه که در این خصوص آیات متعددی در قرآن وجود دارد. (سوره احزاب آیه 73 ، سوره اسراف آیه 140 و سوره صبا آیه 11 و ...)
گروه های مبارز قیامهای خود را علیه حکمرانان و پادشاهان در دل کوه و غارها هدایت می کردند. در کوه های اطراف غار قهرمان آثار لاشه سنگ های کوچک و بزرگ که بدون هیچ ملاتی روی هم چیده و اتاقها و باروها و ورودی هایی را پدید آورده اند. هر چند امروزه جز توده های سنگ پراکنده چیزی بافی نمانده است. در ساختن این مکانها ، اصل آن بود که بنا را مناسب با هجوم و گاه اطلاع رسانی به یاران خویش طراحی کرده اند. فهرست منابع :
قرآن کریم
نهج البلاغه فیض الاسلام
جغرافیای اصفهان    دکتر سیروس شفقی

اداره برق به جای روشنایی خاموش می کند !!

نويسنده ناصر  
اداره برق به جای روشنایی خاموش می کند !!

شورای اسلامی شهر و شهرداری خمینی شهر با توجه به خاموشی بیش از حد خیابانها و با توجه به سهل انگاری ادراه برق نسبت به روشنایی معابر شهر ، با هماهنگی این اداره اقدام به روشن نمودن میادین و چهار راهها نمود ولی متاسفانه لذت این اقدام ارزشمند شامل حال شهروندان نشده ، به جهت مصلحت ندیدن مصذف برق لامپ های مذکور اداره برق اقدام به خاموش نمودن آن کرد این در حالی است که در قبوض ارسالی برای شهروندان هزینه روشنایی معابر نیز دریافت می شود.