خبرنگار سده:جناب آقای شهردار، در جهت کنترل و بهبود ترافیک شهر چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در ارتباط با کنترل شهری چند کار انجام داده ایم. در مرحله اول با یک شرکت قراردادی تحت عنوان طرح ساماندهی ترافیک را منعقد کرده ایم تا طرح های علمی برای ما تهیه کنند و در هر پروژه ای این طرح را مد نظر قرار دهیم. از سوی دیگر در بافت مرکزی شهر، عرض خیابان ها کم و ترددها زیاد است بنابراین زمین هایی را به عنوان پارکینگ تملک می کنیم تا بتوانیم پارکینگ های طبقاتی احداث کنیم و پارک خودرو در اینگونه خیابان ها را ممنوع کنیم، از طرفی می خواهیم در جاهایی که ضرورت ایجاب می کند از خیابان ها به صورت دو طرفه استفاده کنیم تا هم چرخش تاکسی ها را در سطح شهر داشته باشیم و هم عبور و مرور را آسان کنیم.
تا پایان 6 ماهه اول سال 88 رینگ دور شهری خمینی شهر گشایش خواهد یافت |
از طرف دیگر حدود 60 هزار نفر در منظریه ساکن هستند که وقتی می خواهند به اصفهان بروند برای ورود به بلوار شهید اشرفی از بلوارهای شهید منتظری، خیابان امام و خیابان شریعتی تردد می کنند و برای برگشت چون خیابان امام یکطرفه است، عملا از یک باند شریعتی و یک باند بلوار توحید و شهید منتظری تردد می کنند که ترافیک شهر را سنگین می کنند و برای حل این مشکل باید از رینگ دور شهر که در صدد تکمیل آن هستیم استفاده شود.
این رینگ از خیابان باغبان شروع و به روبروی فرمانداری و از آنجا به خیابان شهید فهمیده و روبروی خیابان سیادت در بلوار شهید اشرفی متصل می شود.پیگیر بودیم که این رینگ را برای عید امسال راه اندازی کنیم که متاسفانه بحث آزادسازی داشت و موفق نشدیم. اکنون 90 درصد آزادسازی ها انجام شده و امیدواریم با مساعدت همشهریان، مابقی آزادسازی ها انجام گردد و تا پایان 6 ماهه اول سال 88 این مسیر را به روی مردم باز کنیم تا مشکل ترددی حل گردد.
خبرنگار سده: جناب مهندس پورکاظم، داستان قدیمی خیابان شهید صدوقی و 17 شهریور چه زمانی به پایان می رسد؟
سال 1388 پایانی بر داستان قدیمی صدوقی نشین ها خواهد بود |
خیابان شهید صدوقی و خیابان 17 شهریور سرنوشت مشابهی دارند. امسال در خیابان شهید صدوقی آزادسازی های خوبی داریم و مساعدت همشهریان خوب است. تصمیم داریم در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت، ماشین آلات در خیابان شهید صدوقی شروع به کار کنند و جدول را تا پشت منازل کسانی که در امر آزاد سازی همکاری نمی کنند بیاوریم. البته نزدیک 70 درصد خیابان آزاد شده و مصممیم که سال آینده این پروژه را اجرا کنیم.
خبرنگار سده: برخی از منازل تخریب شده در خیابان شهید صدوقی تبدیل به زباله دان شده و بعضا چاههایی در آنها وجود دارد که می تواند برای مردم مشکل ساز شود. در این مورد چه اقدامی صورت خواهید داد؟
زمین منازلی که تا آذر 87 تخریب شده اند، زیرسازی و آسفالت شده است و مابقی را به خاطر اینکه سال آینده قصد داریم کار بکنیم آسفالت نکرده ایم و کار آسفالتشان را به سال آینده و پس از جدول گذاری و زیرسازی موکول کرده ایم. اگر مواردی مانند چاه و یا غیره وجود دارد، شهروندان گرامی اطلاع رسانی کنند تا با اقدام بموقع، از بروز مشکل جلوگیری کنیم.
خبرنگار سده:آیا قرار نیست کارخانه های سنگبری، ریسندگی و.. که در سطح شهر بخصوص حدفاصل خیابان باغبان و دوشاخ قرار گرفته اند از سطح شهر خارج و ساماندهی گردند؟
سنگبری ها جز کارگاههای مزاحم هستند و قانونا باید در فاصله 50 کیلومتری شهرها واقع شوند و عملا در داخل خمینی شهر نمی توانند باشند. از طرف دیگر کل سرمایه برخی همشهریان در این کارخانه ها خلاصه می شود.
برای 60 هکتار از زمینهای دوشاخ مجوز کارگاههای نیمه مزاحم گرفته ایم و در سال آینده، طبق مصوبات استاندار، مساله برق این منطقه حل می گردد و شهرداری هم با جدیت کار زیرسازی این جاده ها را شروع کرده است تا نهایتا کارگاههای نیمه مزاحم را در آنجا ساماندهی کنیم.
برای کارگاههای مزاحم نیز باید به مرور زمان مکانهایی خارج شهر فراهم گردد، تا بتوانند به آنجا منتقل شوند یا به تدریج طوری تغییر کاربری دهند که حضورشان در شهر مشکل ساز نگردد.
خبرنگار سده: جریان ایجاد شیارهای عجیب در خیابان ها چیست؟ آیا برای اتومبیل ها مشکل ساز نمی گردد؟ در مورد سرعت گیرهای غیرمجاز موجود در سطح شهر که گاها ارتفاع آنها به نیم متر هم می رسد چه صحبتی دارید؟ همچنین در مورد چهارراههایی که فاقد فلکه و چراغ راهنمایی (مانند ابتدای خیابان باغبان و ابتدای پردیس )هستند نظرتان چیست؟
همه این مسایل به این برمی گردد که عده ای از شهروندان قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت نمی کنند و با سرعت بالا حرکت می کنند. این شیارها و سرعت گیرها حالت هشدار دهنده دارند. البته خدمت همشهریان عرض کنم که این شیارها هیچ مشکلی برای زیر و بند ماشین ها ایجاد نمی کند و فقط یک صدا ایجاد می کند که هشدار دهنده است و این شیارها به اصرار شهروندان ایجاد شده است. هم شهروندانی بوده اند که از این کار تشکر کرده اند و هم شهروندانی بوده اند که احساس نارضایتی کرده اند و نمی توان هر دو دسته را راضی کرد.
شیارهای ایجاد شده در خیابان ها هیچ مشکلی برای زیر و بند ماشین ها ایجاد نمی کند |
در ارتباط با موانع و چراغ ها، به اندازه کافی چراغ نصب شده است و انتهای خیابان باغبان نیز چون قرار بوده پروژه اجرا شود انجام نشده است که ان شاالله اطلاع می دهیم که اصلاح شود.
در مورد سرعت گیر انتهای خیابان باغبان نیز (که البته کمی نشست کرده است) گفته ایم که با آسفالت اصلاحش کنند.
به ازای هر سه نفر شهروند (چه زن و چه مرد) یک موتور سیکلت موجود است |
متاسفانه مشکلی که داریم وجود موتور سیکلت های فراوان در سطح شهرست. اگر جمعیت شهر را 250 هزار فرض کنیم، چیزی حدود 80 هزار موتور سیکلت داریم، یعنی به ازای هر سه نفر شهروند (چه زن و چه مرد) یک موتور سیکلت موجود است و این مشکل ساز شده است چراکه عده ای از آنها از موتور فقط گازش را بلدند (البته بحث کسانی را که موتور، وسیله امرار معاششان است را جدا می کنیم). توصیه می کنیم که قوانین را رعایت کنند.
خبرنگار سده: ولی قبول دارید که ارتفاع تعدادی از این سرعت گیرها نامتعارف و غیرمجازست؟
تعدادشان کم است.
خبرنگار سده: با وجود اینکه امامزاده سید محمد در خمینی شهر واقع شده و آرامگاه شهیدان و اموات خمینی شهریست، زمزمه هایی غیر رسمی مبنی برادعاهای اصفهان نسبت به این امامزاده به گوش می رسد.
چه اقداماتی جهت جلوگیری از بروز این احتمال صورت گرفته است؟
آیا این امکان وجود ندارد که یک سرویس مرتب جهت انتقال مردم سده به امامزاده ساماندهی شود؟
ما که این خبر را نشنیده ایم و اصفهان اینقدر خودش دارد که نیاز به اینجا ندارد. از طرفی حریمی که خمینی شهر با اصفهان دارد یک قسمتی از دهنو و انتهای لوله 1400 است و امامزاده سید محمد و کلیه زمین های اطراف آن صد در صد متعلق به خمینی شهرست.
هم خود امامزاده واجب التعظیم است و هم قبور مطهر 600 شهید خمینی شهری در این مکان قرار دارد و این امامزاده قداست خاصی برای مردم خمینی شهر دارد. طبق تقسیم بندی که شده است بیشترین تردد در روزهای دوشنبه، پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل و اعیاد و عزاداری ها صورت می گیرد. بنابراین طبق هماهنگی های صورت گرفته، در این روزها مینی بوسرانی سرویس به امامزاده را انجام می دهد، البته در صورتی که این سرویس ها نامناسب یا ناکافی باشد آمادگی داریم که این کار را توسط اتوبوسرانی انجام دهیم.
امامزاده سید محمد و کلیه زمین های اطراف آن صد در صد متعلق به خمینی شهرست |
خبرنگار سده: به نظر می رسد که بیشتر فعالیت دانشگاه صنعتی متوجه شهر اصفهان است. چه می توان کرد که این دانشگاه از بعد فرهنگی نقش پر رنگ تری در سده داشته باشد؟
اصولا باید به دانشگاه صنعتی به شکل یک دانشگاه بین المللی نگاه کرد. سال گذشته با ریاست دانشگاه صنعتی جلسه ای داشتم و در آن جلسه به من آماری داد که به خود بالیدم. ایشان گفت که 300 نفر از دانشجویان این دانشگاه از بچه های خمینی شهر هستند و سه سال است که دانشجویان ممتاز دانشگاه صنعتی، خمینی شهری هستند.ضمنا دقت داشته باشید که 50 درصد کارکنان این دانشگاه از خمینی شهرند.
معمولا دانشگاهها به نام مراکز استان ها هستند و ما نباید با الفاظ بازی کنیم. ما باید به مسلمان بودن و ایرانی بودن خود افتخار کنیم و به این مسائل با دید جهانی بنگریم.
سه سال است که دانشجویان ممتاز دانشگاه صنعتی، خمینی شهری هستند |
خبرنگار سده: لطفا به سوالات زیر به طور مختصر و کوتاه پاسخ دهید
خبرنگار سده: چه اخلاقی از مردم شما را ناراحت می کند؟
اصولا از مردم ناراحت نمی شوم.
خبرنگار سده: چه اخلاقی از مردم شما را دلگرم می کند؟
همکاری مردم.
خبرنگار سده: اگر بودجه کلانی بدست آورید اولین پروژه ای که انجام می دهید چیست؟
امور عمرانی، شهرسازی، حمل و نقل، فرهنگی و رفاهی
خبرنگار سده: ناراحت کننده ترین اتفاق (دوره ای که شهردار بوده اید) چیست؟
اینکه در خیابان امیرکبیر جوانی به رحمت خدا رفت
خبرنگار سده: خوشحال کننده ترین اتفاق (دوره ای که شهردار بوده اید) چیست؟
افتتاح خیابان شهید مدرس و شهید بهشتی
خبرنگار سده: اگر فرماندار می شدید اولین کاری که می کردید چه بود؟
فرمانداری را دوست ندارم چون سیاسی است.
در پایان از جناب آقای مهندس عزیزالله پورکاظم که وقت گرانقدر خود را در اختیار خادمان مردم در وب سایت بزرگ سده قرار دادند صمیمانه سپاسگذاری می کنیم.