در شهر خبري نيست!

خميني شهر داراي پتانسيلها و ظرفيتهاي گوناگون و مختلف اقتصادي ،مذهبي و اجتماعي است كه دوستان بزرگوار در قسمتهاي مختلف به آن اشاره نموده اند.

يكي از ظرفيتهايي كه مي تواند مسير رشد و آباداني اين شهر را هموار سازد پتانسيل خبري است بدين معنا كه رسانه هاي جمعي اخبار مختلف اين شهر را منعكس سازند.

بنده  بسيار تلاش كرده ام اخبا ر سده را از خبرگزاري هاي معتبر كشور دنبال كنم ولي متاسفانه هر چه بيشتر جستم كمتر يافتم.گويي در اين شهر كاري انجام نميشود،مسئولي گزارش نميدهد و خلاصه شايد در شهر خبري نباشد.شايد هم همه چيز روي روال باشد و هيچ مشكلي نداشته باشيم.

در حال حاضر تنها پنجره رو به بيرون شهر همين سايت است.

 

وب سایت سده راه اندازی شد؟؟!!

با سلام خدمت تمام عاشقان شهرمان سده
یکسال از آنروزی که کمر همت بستیم تا نام و قدمت و تمدن سده را احیا کنیم گذشت از آنروزی که فقط از یک وبلاگ ساده  شروع کردیم از آنروزی که شاید تعداد خدمتگذاران شما در وبلاگ به 3 نفر هم نمیرسید و حال به لطف پروردگار و با زحمات واقعا شبانه روزی بچه های سده درست در ماهی که وبلاگ افتتاح شد وب سایت ما نیز راه اندازی شد و مهم تر از همه توانسیتم سده را در جهان اینترنت و در ذهن مردم جای دهیم هرگز فراموشم نمیکنم زمانی که وقتی در گوگل سرچ میکردم سده ،به زحمت نامی از سده پیدا میکردم و همچنین به زحمت عکسی از بزرگان وآثار.
اما حال به لطف پروردگار و همت جوانان شهر شیران دلاور یکی از بزرگترین گالری عکسهای تاریخی در ایران مربوط به همین وب سایت است.پس از ایجاد یک گالری عکس و استقبال همشهریان دیگر وبلاگ جوابگوی این همه ابراز علاقه نبود و ما را بر آن داشت تا وبلاگ سده را به وب سایت سده تبدیل کنیم حال با داشتن 9 نویسنده مخلص و پرکار و با یک گالری عکس جذاب برآنیم تا هر لحظه و هر ثانیه بهتر از قبل باشیم و تلاش کنیم تا نام سده سرافراز مثل همیشه باقی بماند.
آدرس اصلی وب سایت  www.sede.ir  است. البته شما شاید با آدرس های قبلی نیز وارد شده باشید و استفاده برده باشید ولی این آدرس پرسرعت تر و دارای سرعت لود بسیار بالاتری است در پایان میخواهیم ضمن تشکر فراوان از آقای علی عموشاهی که در راه اندازی وب سایت سده ما را همراهی نمودند از همراهی شما نیز تشکر کنیم و از شما نظرات سازنده و دلگرم کننده را خواستاریم
به امید سرافرازی سده قهرمان

ایمیل سایت : sede.ir@gmail.com

تلفن مدیریت سایت:۰۹۱۳۲۰۰۷۶۹۴

 

 

مساجد و زیارتگاه ها

مسجد جامع خوزان
مسجد جامع خوزان از نوع مساجد چهار ايوان با حياط مربع که در هز ضلع آن ايواني قرار گرفته و ايوان جنوبي داراي گنبدي در بالاي آن است اين مسجد قابل مقايسه با مساجد زواره ، اردستان است بناي چهار ايواني از قبل از اسلام هم وجود داشته است مثل کاخ آشور که در دوره اشکاني به اين پلان ساخته شده است . خوزان از نواحي قديم خميني شهر است و کهندژ قديمي ترين قسمت آن است بزرگترين و مهمترين مسجد سده در اين محله واقع شده است ، شيوه معماري تاريخ بناي مسجد تا قرن هشتم هجري ميرساند ولي آثار فعلي مخصوصاً تزئينات آن بيشتر از عهد صفويه است .
مسجد جامع فروشان :
اين مسجد در دوشنبه بازار فروشان قراردارد و دراواخر دوران حکومت آقامحمد خان و آغاز زمامداري فتحعلي شاه ساخته شده است . اين مسجد با 4000 مترمربع مساحت ، داراي شبستاني با ستون هاي سنگي و محکم ، طاق و چشمه هاي استوار ، دو درب ورودي ، دو محراب نفيس با گچ بري و کاشي کاري هاي زيبا ، برگرفته از معماري اصيل اسلامي است صحن اين مسجد با ايوانچه و صفه بزرگ هم اکنون براي حسينيه استفاده مي شود براي بازسازي اين بنا تاکنون 18 ميليون تومان از محل کمک هاي مردمي هزينه شده است .
مسجد جامع کوشک
اين مسجد جامع مستطيلي شکل است و داراي گنبد و شبستان و کاشيکاري نفيس و قديمي است که به زمان صفويه نسبت مي دهند . د کوشک آثار قلعه اي مخروبه است که برخي از مردم آن را متعلق به دوران بهرام گور نسبت مي دهند .
مسجد جامع دستگرد
بنابر باورهاي محلي قبل از ظهور اسلام در مکان اين مسجد آتشگاه يا بتکده اي بوده است . در زير ساختمان صفوي فعلي مسجد ، زير زميني است که همچون معبد آناهيتاي بيشاپور چندين متر پايين تر از سطح فعلي قرار گرفته و از سنگ لاشه و ملات براي ايجاد ديوار و پي ان استفاده شده است . احتمالاً در دوران ايلخانان مغول ، مدتي اين مکان به عنوان بتکده محسوب مي شده تا اين که غازان خان فرماني صادر کرد مبني بر اين که مجسمه هاي بودا و بت ها را ويران کنند و به دنبال اين دستور مردم تنديس ها را شکستند و بر سر چوب مي کردند .
زيارتگاه ها :
زيارتگاه ها که در زمره¬ي جاذبه هاي فرهنگي محسوب مي شوند در کشور ما فراوان اند . سده نيز در خاک خود نمونه هايي از اسوه هاي فضيلت و بزرگواري را جاي داده است . آرامگاه امامزاده سيد محمد نجم الدين ، امامزاده ابراهيم درب سيد ، امامزاده ابراهيم باولگان ، امامزاده سد محسن تيرانچي ، امامزاده سيد ابوالحسن دستگرد ، امامزاده حميده وسعيده خاتون درچه ، امامزاده سيد محمد از زيارتگاههاي معروف شهر مي باشد .
مقابر از لحاظ معماري اسلامي به دو دسته تقسيم مي شوند :
1- مقابر زيارتي : که داراي ايوان ، گنبد ، مناره و حياط دارد مثل امامزاده سيد محمد و امامزاده پيرنجم الدين
2- مقابر عادي و شخصي: اين مقابر از نظر پلان ، تزئينات و مصالح ساختماني متنوع مي باشند و گاه تنها به سنگ قبري ارزشمند منحصر مي شوند مثل بقعه¬ي ميرمحمد اشرف و بقعه¬ي سيد اشرف گاردر .

 
 

زندگينامه حضرت آيت الله مشكوة

يكي ازعلماي مشهور كشور عزيزمان حضرت آيت الله مشكوة است .ايشان متولد خميني شهراست كه مراتب تحصيلات خود را در حوزه هاي علميه اصفهان،قم و نجف اشرف نزد علماي بزرگي مانند آيت الله عبدالكريم حائري و آيت الله بروجردي فرا گرفته است.

ايشان پس از سالها مجاهدت علمي به خميني شهر برگشت و با تاسيس حوزه علميه(درخيابان شريعتي،پنجشنبه بازار)به تربيت شاگردان و تدريس علوم ديني پرداخت.حوزه علميه ايشان هم اكنون نيز در دو نوبت فعال است.

ايشان در سال ۱۳۶۹ دعوت حق را لبيك گفت.مزار اين عالم وارسته در امام زاده سيد محمد ميباشد.

دراين قسمت توجه شما را به مصاحبه اي كه ايشان در سال ۱۳۶۸ با مجله حوزه داشته جلب مي كنم.ضمنا امكان برقراري ارتباط با فرزند ايشان كه در قم هستند مقدور نشد(البته ايشان مرتبا به حوزه حضرت آيت الله مشكوة در رفت و آمدند).انشاالله در پستهاي بعدي در مورد اين عالم بزرگوار مطالب ديگري عنوان مي كنم.

اینک که بشر سراسیمه سر,از خواب گران برخاسته و در شب ترین شب تاریخ , چشم به چشمه خورشید دوخته است , بر حوزه های علمیه است که چشمه بانانی تیزبین , عاشق پیشه و ثابت قدم تربیت کننده , تابسان چشمه کویر کسالت بار قرن بجوشند و بیداران این شب سهمگین و قیرگون را آرامش جانی باشند.

دراین رستاخیر عظیمی که سلاله پاک پیامبر آفریده است , رسالت حوزه ها, علاوه بر حفظ ذخائر و گنجینه های کهن , خانه تکانی جدی است . باید دراهداف و برنامه ها, دگرگونی ژرفی بوجود بیاید وافق های دید کاملا تحول بیاید.

امروز که[ ورایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا] دقیقا مصداق یافته است و مشتاقان و تشنگان معارف بلنداسلامی , فوج فوج ازاینجا و آنجای جهان به دین حق می گروند, وظیفه است که با همتی بلند و دلی دریاوار, ساختار فعلی حوزه های علوم اسلامی , در جهت استقبال پرشکوه از گرویدگان به اسلام ناب محمد[ص] و پاسخگوئی به مشکلات آنان تحول بیابد و طرحی نو دراین کانونهای مقدس والهی پی افکنده شود.

مجله , باایمان به این رسالت عظمی , سپاس آن یکتای بی همتا را, دیری است در پهنه دارالاسلام به جستجو پرداخته و با چهره های پر فروغ حوزه اسلامی , به گفتگو نشسته واز پارسائی و تلاش و غیرت دینی این مردان بزرگ , درویشانه , برگ سبزی , هدیه به پیشگاه سلیمانی چشمه بانان خورشید آورده است , به امید آن که در راستای این وظیفه خطیر مفیدافتد.

دراین شماره , در پی همان رسالت , با حضرت آیه الله مشکوه , یکی از چهره های پارسا برجسته حوزه علمیه اصفهان , قم , نجف واز شاگردان والامقام حضرات آیت عظام : شیخ عبدالکریم حائری , بروجردی , سیدابوالحسن اصفهانی , آقا ضیاء عراقی , کمپانی و ... گفتگو نشسته ایم و آنچه در پیش روی دارید قطره ای است از آن چشمه فیاض و گوارا. به امید آن که ایزد یکتا, توفیق دهاد که از پارسائی , تلاش و دانش آن عزیز بهره یاب گردیم .

[حوزه]

حوزه : با سپاس ازاین که

مصاحبه با مجله ما را قبول فرمودید, لطفااز تحصیلات واساتید بزرگوارتان در سه حوزه بزرگ اسلام :اصفهان , قم و نجف برای ما مطالبی را بیان بفرمایید.

استاد: خواندن و نوشتن را در همینجا (سده ) فرا گرفتم . برای ادامه تحصیل به اصفهان رفتم (مدرسه در کوش ) و در آنجا در محضر حاج آخوند زفره ای , که در مقدمات متبحر بود, مقدمات متبحر بود, مقدمات را خواندم . شرح لمعه را پیش حاج ملاحسین علی حسین علی صدیقین خواندم . روش ایشان در درس اینگونه بود که می گفت : متن درس را بخوانید. ما متن درس را می خواندیم وایشان اشتباهات ما را بر طرف می کرد.اینجور نبود که ایشان متن درس را بخواند و ما گوش کنیم ،خیر, باید خودمان متن درس را بخوانیم و مطلب را شرح بدهیم . لذا ما ناچار بودیم پیش مطالعه دقیق داشته باشیم و مطالب را خوب یاد بگیریم که در نزد ایشان بتوانیم درس را بخوانیم . ما, چند نفری که در خدمت ایشان درس می خواندیم , بااین روش , بطوری به لمعه جلداول , مسلط شده بودیم که به آسانی جلد دوم لمعه را درس می گفتیم .

معالم و مقداری از شرایع را نزد آقا شیخ احمد شاه آبادی خواندم . بعد آمدم مدرسه صدر.

قوانین را پیش هر کس شروع کردم دیدم از عهده اش بر نمی آید یک مقداری پیش مطالعه کردم که مگر متوجه شوم , نشد،تااین که رفتم خدمت شیخ محمد حکیم گنابادی , عموی شیخ بهلول . دیدم که ایشان خیلی متبحر هستند و خوب درس می گویند،لذا پیش ایشان قوانین را خواندم . من بجوری به قوانین مسلط شدم که در قم و نجف درس می دادم . در همین رابطه خاطره ای نقل می کنم : روزی در قم , در درس مرحوم آیت الله بروجردی حاضر شدم .ایشان مطلبی رااز آخوند, نقل کردند و رد فرمودند و بعد مطلبی که نظر خودشان بود مطرح کردند. وقتی که تصمیم گرفتنداز مسجد خارج شوند, گفتم آقااین مطلب حضرت عالی را مرحوم میرزا در قوانین دارد. اشکالی را هم که مطرح فرمودیددر رابطه با نظر آخوند, در حاشیه کتاب خود آخوند هم هست .ایشان فرمودند: کتاب من که حاشیه نداشت و من هم نمی توانم تمام حواشی و کتب را ببینم . خدا رحمتش کند, بحرف من خیلی توجه فرمود.البته این که مرحوم بدون مطالعه حواشی نظریاتشان مطابق نظریات بزرگان از کار درمی آمد, دلیل بر متبحر و مسلط بودنش بود.

مکاسب را پیش مرحوم آقا سید مهدی درجه ای خواندم . روش درس ایشان این بود که هنگام تدریس مکاسب , غلطهای مکاسب را هم می گفتند و ما تصحیح می کردیم .ایشان می فرمودند:اگر خواستید مکاسب را چاپ کنید, نسخه من را برای چاپ ببرید. آن مرحوم به من خیلی توجه داشتند.

کفایه را خدمت مرحوم سید محمدعلی نجف آبادی , شاگرد مرحوم آخوند, خوانده ام . آن بزرگوار در کفایه استاد بود و می گفت:[ بعضی از جاهای کفایه را خودم بیان کرده ام] یعنی من عنوان کردم و مرحوم آخوند نوشتند.

فرائد را پیش مرحوم سید مرتضی جارچی خوانده ام . معروف بود که ایشان شاگرد آقامیرزا حبیب الله رشتی بوده است . مرحوم میرزا علی آقا شیرازی درباره ایشان می فرمودند:[ کهنه ملا]. خوب , خیلی وارد بود. می گویند: مرحوم میرزا محمد رضا خراسانی هم پیش ایشان تحصیل می کرده است .این بود خلاصه ای از دوران تحصیلی ام در شهراصفهان .

البته این مطلب را هم بگویم که : هم مباحثه من مرحوم آیت الله حاج شیخ جواد جبل عاملی بود.

وقتی که برای ادامه تحصیل وارد قم شدم , قرار شد درامتحانی که توسط آیت الله حاج شیخ عبدالکریم ,از طلاب گرفته می شد شرکت کنم ( البته این امتحان غیرازامتحانی بود که توسط دولت از طلاب گرفته می شد.) هدف ازاین برنامه امتحانی , که به امر حاج شیخ انجام می شد,این بود که قدرت و توان هر کسی روشن شود و میزان استعدادش سنجیده شود،تا در درسی که می خواهد شرکت کند مناسب استعدادش باشد. بنا شد آیت الله اراکی از من امتحان بگیرند،لذا خدمت ایشان رفتم ایشان فرمودند: شما استاد من شاگرد. مطلبی را مطرح کردم .ایشان ایراد گفتند. من پاسخ گفتم . خلاصه , بگو مگو بالا گرفت .ایشان فرمودند: قوه درسی واستعداد شما خوب است . شما بیایید درس حاج شیخ . حاج شیخ خارج[ صلاه] درس می دادند. بنده دراین درس شرکت کردم .

ایشان ایراداتی به مرحوم آخوند می گرفتند که پسر مرحوم آخوند, منظوراز فرمایشات پدر بزرگوارشان را نوشتند و خدمت حاج شیخ فرستادند. حاج شیخ که آن نوشته را دیدند, فرمودند: من اشتباه کرده ام . لذا در حاشیه کتاب[ در], نظرشان را نوشتند واز نظر اولیشان برگشتند.

درر, دو چاپ شده است . یک چاپ حاشیه دارد, که حاشیه اش همان مطلبی است که پس از نوشته پیر مرحوم آخوند, در رابطه با تغییر نظریه شان نوشته اند.این مطالب راایشان به من و آیت الله اراکی انشاء می کردند و ما می نوشتیم , تا به چاپ رسید. در آن زمان خیلی از آقایان به درس حاج شیخ تشریف می آوردند. حاج سید محمد تقی خوانساری , آقای صدر, آقای حجت , آقای گلپایگانی , حضرت امام و ... شرکت می کردند.امام را ندیدم که اشکالی بگیرند, ولی مرحوم حاج سید محمدتقی خوانساری مرحوم داماد اشکال می کردند. یادم هست , یک روزی حاج شیخ به حاج سیدمحمدتقی خوانساری , فرمودند:[ یالیت الشباب لنا یعود]،تا با شما سرو کله می زدم و خسته ات می کردم .

مرحوم حاج شیخ , مرد تقوا و بی علاقه به دنیا بود. حاج میرزا مهدی بروجردی , پدرخانم آیت الله گلپایگانی , نقل می کردند که به مرحوم حاج شیخ عرض کردیم : آقا چیزی برای شاه راجع به اوضاع روز (کشف حجاب و ...) بنویسید,اگر ننویسید ما خودمان به نام شما چیزی خواهیم نوشت . آقا ناراحت شد و عمامه اش را به زمین زد و قسم خورد که تکذیب خواهم کرد. بالاخره , وادارش کردند که بنویسد.ایشان هم بنابر آنچه نقل کرده اند نوشتند :[ اعلیحضرتا, سکوت من برای تعالی و ترقی دولت بود و تکلم من هم اکنون برای همین است .اوضاع فعلی , خلاف مذهب جعفری است . شما موقوف کنید, تا من راحت شودم]. در پاسخ ایشان , بنابر آنچه نقل کرده اند, تلگرافی آمد که نوشته بود :[حضرت آیت الله , خوب بود که طریق مرضیه سابق رااز دست نمی دادید. جواب شما را کتبا خواهیم فرستاد]. ما که چیزی از جواب کتبی ندیدیم , جزاین که قوای نظامی مدرسه را دراختیار گرفتند و طلبه ها را دستگیر کردند. و رفت و آمد مشکل شد. خلاصه , حاج شیخ هم کسالت پیدا کردند و به رحمت ایزدی پیوستند. پس از تشیع جنازه , جلو مسجدامام , مامور گذاشتند و مانع برگزاری مجلس ترحیم شدند.البته جای دیگر مجلس ترحیم برگزار شد .

پس از فوت مرحوم حاج شیخ , درسها تعطیل شد. روزی مرحوم حجت تشریف آوردند و فرمودند: فرض می کنیم , مرحوم حاج شیخ کسالت دارند و به ما دستور داده اند که درسها را شروع کنیم ،لذا ما درس را شروع می کنیم . این حرکت ایشان به این خاطر بود که حوزه مقدسه قم رااز بین نبرند و تعطیل نکنند. خلاصه حضرات آیات درسها را شروع کردند. خدا رحمت کند آیات ثلاثه را که حوزه مقدسه قم را نگهداشتند و نگذاشتنداز هم بپاشد. در آن موقع من پیش آقای خوانساری شوارق می خواندم وآقای جبل عاملی , دوست و هم مباحثه من , پیش امام خمینی ,اسفار می خواندند.

اما تحصیلات من در حوزه نجف , هفت سال طول کشید. در آن حوزه , در درس سه نفراز بزرگان شرکت می کردم : مرحوم آقا ضیاا, فقه واصول مرحوم آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی , فقه ،مرحوم محمدحسین غروی کمپانی ,اصول .

آنچه از درس آقاضیاء را نوشته ام :از فقه , آنچه از درس آقا ضیاء را نوشته ام :از فقه , ولایت فقیه وازاصول از مباحث الفاظ الفاظ تا مشتق . می خواستم بر مباحثی که خودشان نوشته اند, حاشیه ای بنویسم که دیدم فکرشان تغییر می کند. خودشان هم فرمودند: هشت دوره انسداد را نوشته ام و هر بار یک جوری شده است .از فقه مرحوم سیدابوالحسن اصفهانی هم نوشته هائی دارم .این بزرگان واقعا مروج دین بودند. به طلاب خیلی علاقه داشتند و همیشه آنان را تشویق می کردند.

حوزه :خواهش می کنیم

مقداری از ویژگیها خصوصیات اخلاقی اساتیدتان , برای ما صحبت بفرمایید:

4استاد: آقای حکیم , تنها زندگی می کردند. پیرمردی بود مجرد و در حجره مدرسه صدر زندگی ساده ای داشت .از آقا ضیاء سوال کردم که آقای حجت یا آقای سیدمحمدتقی خوانساری , کدامیک ملاترند؟ایشان فرمودند: آقای حجت از من بیشتر چیزی یاد گرفتند, ولی حاج سیدمحمدتقی خوانساری , نمره سیدمحمدعلی نجف آبادی است .

یکی دیگرازاساتید ما, مرحوح حاج شیخ محمدرضا مسجد شاهی بود. شنیدم که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم , درباره ایشان فرموده بودند :[فاضلی مثل ایشان نداریم]. من میل داشتم از نجف که بر می گردم , در درس این دو بزرگوار شرکت کنم . وقتی که برگشتم , الحمدلله , موفق شدم که از محضراین دو بزرگوار بهره ببرم . هنگامی که در درس حاج شیخ محمدرضا مسجدشاهی شرکت کردم ,ایشان در تزاحم حقوق بحث می کردند.اشکالی به نظرم رسید مطرح کردم اما حل نشد. برای بار دوم اشکال کردم , باز هم حل نشد.ازاشگردها پرسیده بودند که :این آقا کیست ؟ شاگردها بنده را معرفی کرده بودند.ایشان به دیدن من آمدند. سوالی از من کردند به این مضمون : قرآن خواندن از رادیو چطوراست ؟ گفتم : حرام است . فرمود:اگرانسان فحشی بدهد بعد ذکری هم بگوید, آیا حرام است ؟! گفتم : نه ازاین جهت ،بلکه ازاین جهت که این صد را در مجالس لهو و غیر متناسب با شان قرآن می گیرند،لذا هتک قرآن می شود.

هنگامی که در درس مرحوم آقا سیدعلی نجف آبادی ایشان در آب قلیل بحث می کردند, که منفعل می شود یا خیر؟ نظرایشان این بود که آب قلیل با تماس گرفتن با شی نجس , نجس نمی شود و دلایلی را مطرح کردند. من دلایل ایشان را رد کردم وایشان قبول کردند. مطلب دیگری که ایشان در بحث مطرح کردند و بنده اشکال کردم , مساله تقلید بود. ایشان گفتند: سیدابوالحسن در بحث تقلید یک جا می گوید: مطابقت کافی است و جای دیگری می گوید: تقلید مصحح للعمل هوالالتزام .اگر مطابقت است التزام یعنی چه ؟اگرالتزام است مطابقت یعنی چه ؟ بنده در درس عرض کردم :اشکالتان به سید درست نیست آنجائی که می گوید:[ مطابقت] غافل را می گوید و آنجائی که[ التزام] می گوید ملتفت را می گوید.ایشان قبول ایشان قبول کردند. در درس شوارق ایشان هم شرکت کردم , که خیلی درس عالی بود.

حوزه : در دوران تحصیل شما در حوزه اصفهان , حوزه چگونه اداره می شد

و خصوصیات و برنامه های تحصیلی آن چگونه بود.

استاد: حوزه اصفهان ,افراد نابغه و ملا خیلی داشت ،دارالعلم بود.

آقایان مراجع : سیدابوالقاسم دهکردی , سیدمحمد درچه ای و سیدمهدی درچه ای , در راس حوزه بودند.

حوزه : در دوران تحصیلی شما در حوزه اصفهان ,

علماء و بزرگان حوزه , با فلسفه و تدریس آن چه برخوردی داشتند.

استاد: حکیم مشهور حوزه اصفهان در آن زمان , مرحوم حاج شیخ محمد خراسانی بود.از خودایشان شنیدم که می فرمود:[ ما طلبه ها نباید به سراغ حکمت بروید. باید سی سال زحمت بکشید تا چیزی بفهمید]. بعضی از آقایان و بزرگان با فلسفه مخالف بودند و با مذاقشان جور نبود. حاج شیخ مهدی مسجدشاهی , با فلسفه مخالف بود و کسی را که معقول می خواند به مدرسه اش راه نمی داد.

البته , فلسفه خیلی زحمت دارد. برای فهم آن باید خیلی تلاش کرد. بعضی جنبه ندارند گمراه می شوند.

حوزه : حضرت عالی در حوزه درس آیات عظام : مرحوم کمپانی و

مرحوم آقاضیاء همدانی شرکت کرده اید, لطفا بفرماییداین دو حوزه چه ویژگیهائی داشت .

استاد: شیخ محمدحسین کمپانی , در فقه خیلی عمیق بود و آقا ضیاء در اصول . مرحوم کمپانی در فقه خیلی دقیق بود, بجوری که ما به ایشان اشکال می کردیم که : آقااین همه دقت و باریک بینی لازم نیست . مرحوم آقاضیاء مطالب فقهی را خیلی عمیق بیان نمی کرد،بلکه ساده تر بیان می کرد. بالاخره , مرحوم کمپانی در فقه ید طولائی داشت و مرحوم آقاضیاء دراصول .

به درس فقه آقای کمپانی , بخاطر همان دقت و مطالعه در جوانب مساله , نمی شداشکال کرد و به مرحوم آقا ضیاء دراصول نمی شداشکال کرد،زیرا عجیب تبحری داشت .

حوزه : شما که سالیان درازی در محضراساتید بزرگی تلمذ کرده اید و

از محضر پر فیض آنان بهره برده اید, بقرمایید ما چه مقداراز وقتمان را صرف علم اصول بکنیم .

استاد: من دراینجا فرمایش مرحوم آقاسیدابوالحسن اصفهانی را که شنیده ام نقل می کنم :ایشان فرموده اند که : زیاداصول خواندن ملائی نمی آورد.انسان باید سعی و کوشش کند, تا مذاق شارع را بدست بیاورد و بفهمد.

حوزه : شنیده ایم , حضرت عالی وجوهات مصرف نمی کنید و برای منبرهایتان

هم , وجه قبول نمی کنید, لطفا دراین باره توضیح بدهید.

استاد: بله , بنده وجوهات مصرف نمی کنم . یک وقتی نامه ای خدمت مرحوم سیدابوالحسن نوشتم و یکسری کارهای خودم را برای ایشان شرح دادم . ایشان نوشتند که : بله , وظیفه روحانی همان است که نوشته اید. در همین نامه , عدم صرف وجوهات را هم متذکر شدم .ایشان , عدم مصرف واحتیاط بنده را تایید فرمودند. فرمودند. چرااز منبرهایم وجه دریافت نکرده و نمی کنم ؟ به این علت که به فرمایش مرحوم محقق کرکی عمل می کنم که فرموده بودند: مستحبات هم مثل واجبات است همانگونه که برای واجبات نمی شود مزد دریافت کرد, برای مستحبات هم نمی شود مزد دریافت کرد.

        <برای مطالعه ادامه زندگینامه به ادامه مطلب مراجعه نمایید.>

 

ادامه نوشته

تسلیت شهادت شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی

با سلام خدمت همشهریان عزیز

  sede.ir تسلیت باد

در پست های قبلی زندگی نامه شهید محراب آیت الله عطا الله اشرفی اصفهانی و تمامی جزئیات زندگی ایشان را بیان نمودیم ولی در اینبار به مناسبت سالروز شهادت ایشان این پست را میگذارم ایشان در چنین روزی در کرمانشاه در حالی که در حال اقامه نماز و در حال مناجات با پروردگار خویش بود به دست منافقین کور دل به شهادت رسید

این فاجعه اسف بار را بر همه سدهی های عزیز  تسلیت میگوییم

روحش شاد و راهش پر رهرو باد

 

خميني شهر با ميراث هايي بازمانده ار شش هزار سال

بناهاي تاريخي خميني شهر
خميني شهر با ميراث هايي بازمانده از شش هزار سال تاريخ ، يكي از مهم ترين و جالب ترين مناطق براي جهانگردان بوده و با جاذبه هاي بي شمار فرهنگي خود چون يادگارهاي گرانبهاي باستاني و تاريخي ، با معماري ويژه و سنتي مراكز ديني و اماكن مذهبي و فرهنگ سنتي و قبور باستاني مي تواند دنياي تازه اي را به روي جهانگردان و زبان شناسان و باستان شناسان تشنه فرهنگ و تمدن بگشايد .
معماري سنتي خميني شهر روندي پيوسته ، ملايم و استوار را تا دوره قاجار پيمودو دگرگوني هاي لازم در هر مرحله يا دوره متناسب با نيازها و خواسته ها در ان پديدار شد تا به بهترين نحو ممكن و متناسب با شريط و امكانات در هر دوره ، پاسخگوي نيازهاي كاركردي ، فضايي و بصري ممكن باشد .
بناهاي خميني شهر در را در چهار گروه كلي از اين قرار مي توان تقسيم نمود :
1- ابنيه مذهبي : مساجد و مناره ها ، بقاع متبركه ، تكيه و حسينيه ها و … ) مثل مسجد جامع خوزان – مسجد جامع فروشان – مسجد زنجيري – ورنوسفادران – مسجد درب سيد – مسجد آقاعلي اكبر –مسجد جامع آدريان – مسجد جامع كوشك و مسجد ملاحيدرعلي و مسجد سرپل فروشان ، مسجد ملامحسن شمس آباد ، مسجد جامع اندوان و مسجد جامع دستگرد .
2- ابنيه مسكوني و تشريفاتي ( كاخ ها و قصر ها ، ديوان هاي دولتي ، برج ها ) : خانه سرتيپ سدهي – خانه مجيري ها – تالار ملك زاده و خانه هاي محمد باقر درچه اي ، خانه تركيان و منزل عبدالكريم توكلي و خانه محمد علي حاج حسن و خلوت كازروني در دستگرد و خانه لطفعلي و حاج علي در اسفريز و تالار حاج ابوالحسن در اندوان ...
3-مراكز تعليماتي و تحقيقاتي ( مدارس ، دانشگاه ، كتابخانه ها و رصد خانه ها و .... ) مكتب خانه هاي سده .
4- ابنيه عام المنفعه ( بيمارستانها و درمانگاهها ، حمام ها ، كاروان سراها و ميهمان خانه ها ، سدها و بندها و پل ها ، بازار ها و سوق ها و..... ) حمام كوچك و بزرگ يا حمام توده اي فروشان و حمام سرپل – كاروان سراي حاج علي – برج هاي كبوترخانه
مسجد جامع خوزان
مسجد جامع خوزان از نوع مساجد چهار ايوان با حياط مربع که در هز ضلع آن ايواني قرار گرفته و ايوان جنوبي داراي گنبدي در بالاي آن است اين مسجد قابل مقايسه با مساجد زواره ، اردستان است بناي چهار ايواني از قبل از اسلام هم وجود داشته است مثل کاخ آشور که در دوره اشکاني به اين پلان ساخته شده است . خوزان از نواحي قديم خميني شهر است و کهندژ قديمي ترين قسمت آن است بزرگترين و مهمترين مسجد سده در اين محله واقع شده است ، شيوه معماري تاريخ بناي مسجد تا قرن هشتم هجري ميرساند ولي آثار فعلي مخصوصاً تزئينات آن بيشتر از عهد صفويه است .
مسجد جامع فروشان :
اين مسجد در دوشنبه بازار فروشان قراردارد و دراواخر دوران حکومت آقامحمد خان و آغاز زمامداري فتحعلي شاه ساخته شده است . اين مسجد با 4000 مترمربع مساحت ، داراي شبستاني با ستون هاي سنگي و محکم ، طاق و چشمه هاي استوار ، دو درب ورودي ، دو محراب نفيس با گچ بري و کاشي کاري هاي زيبا ، برگرفته از معماري اصيل اسلامي است صحن اين مسجد با ايوانچه و صفه بزرگ هم اکنون براي حسينيه استفاده مي شود براي بازسازي اين بنا تاکنون 18 ميليون تومان از محل کمک هاي مردمي هزينه شده است .
مسجد جامع کوشک
اين مسجد جامع مستطيلي شکل است و داراي گنبد و شبستان و کاشيکاري نفيس و قديمي است که به زمان صفويه نسبت مي دهند . د کوشک آثار قلعه اي مخروبه است که برخي از مردم آن را متعلق به دوران بهرام گور نسبت مي دهند .
مسجد جامع دستگرد
بنابر باورهاي محلي قبل از ظهور اسلام در مکان اين مسجد آتشگاه يا بتکده اي بوده است . در زير ساختمان صفوي فعلي مسجد ، زير زميني است که همچون معبد آناهيتاي بيشاپور چندين متر پايين تر از سطح فعلي قرار گرفته و از سنگ لاشه و ملات براي ايجاد ديوار و پي ان استفاده شده است . احتمالاً در دوران ايلخانان مغول ، مدتي اين مکان به عنوان بتکده محسوب مي شده تا اين که غازان خان فرماني صادر کرد مبني بر اين که مجسمه هاي بودا و بت ها را ويران کنند و به دنبال اين دستور مردم تنديس ها را شکستند و بر سر چوب مي کردند .
زيارتگاه ها :
زيارتگاه ها که در زمره¬ي جاذبه هاي فرهنگي محسوب مي شوند در کشور ما فراوان اند . سده نيز در خاک خود نمونه هايي از اسوه هاي فضيلت و بزرگواري را جاي داده است . آرامگاه امامزاده سيد محمد نجم الدين ، امامزاده ابراهيم درب سيد ، امامزاده ابراهيم باولگان ، امامزاده سد محسن تيرانچي ، امامزاده سيد ابوالحسن دستگرد ، امامزاده حميده وسعيده خاتون درچه ، امامزاده سيد محمد از زيارتگاههاي معروف شهر مي باشد .
مقابر از لحاظ معماري اسلامي به دو دسته تقسيم مي شوند :
1- مقابر زيارتي : که داراي ايوان ، گنبد ، مناره و حياط دارد مثل امامزاده سيد محمد و امامزاده پيرنجم الدين
2- مقابر عادي و شخصي: اين مقابر از نظر پلان ، تزئينات و مصالح ساختماني متنوع مي باشند و گاه تنها به سنگ قبري ارزشمند منحصر مي شوند مثل بقعه¬ي ميرمحمد اشرف و بقعه¬ي سيد اشرف گاردر .
ابنيه تشريفاتي
1- کاخ ها و قلعه ها و باغ ها
قلعه خوشاب :
خوشاب در واژه نامه همداني ، آلبالو و گيلاس نيم پخته در شکر معنا مي دهد . طول و عرض اين قلعه حدود 917 متر و داراي 4 برج است . اين قلعه که تنها ديواره هاي آن باقي مانده ، به مسافت تقريبي دو هکتار دردوران حکومت احمد شاه بنا شده است . قلعه خوشاب در روزگار خود شامل حمام و دکان و چاه آب و اتاق هاي زيادي بوده و افراد زيادي درآن زندگي مي کرده اند . چهار برجک براي ديده باني در اين قلعه احداث شده در هر برج سوراخهايي قراردارد که بوسيله اين شکافها تمام اطراف قلعه زير نظر گرفته مي شده تا راهزنان به قلعه حمله نکنند .
کهندژ
کهندژ خوزان از نظر تقسيمات شهرهاي پيش از اسلام به بنايي گفته مي شد که بخش اداري و نظامي را تشکيل مي داد و ديواري بلند اين مجموعه را از ساير نقاط مجزا مي کرد « کهندژ جايگاه و سکونت گاه حکام و درباريان واسپوهران بود اين بخش در مرکز و بهترين نقطه شهر و اغلب در سطحي بالاتر از ساير نقاط ، جاي داشت و توسط دروازه اي به سمت شرق به خارج راه داشت

 

مالیات به چه کسی میرسد ؟

                        SEDE.IR شهرک صنعتی محمود آباد

بعضي اوقات که با مردم شهر هم زبان ميشوم ميفهمم که دل اين مردم صبور پر از ناکامي ها و شکايت ها از ظلم هايي است

اما حال ميخواهم به موضوعي اشاره کنم که يکي از مهمترين موانع پيشرفت عمران و آبادي شهرستان خميني شهر به شمار ميرود

طبق چشم انداز بيست ساله در سال 1404 بايد تمامي نياز هاي مالي شهرداري ها از مالياتي که از صاحبان مشاغل اخذ ميشود تامين گردد
اين بدان معني است که شهرداري ها هيچ گونه کمک مالي از دولت دريافت نخواهند کرد
خوب اين را به ذهن بسپاريد تا آنطرف مطلب را عرض کنم
شهرک صنعتي محمود آباد در فاصله 15 کيلومتري از مرکز شهرستان خميني شهر و در حريم اراضي شهر خميني شهر قرار گرفته است و اين در حالي است که فاصله اين شهر تا مرکز شهر اصفهان بيش از 70 کيلومتر است جمع ماليات هايي که از کارخانه هاي سنگبري و مراکز صنعتي خصوصي ديگر اخذ ميشود بيش از 200 ميليارد تومان ميباشد.
بيش از 90 درصد صاحبان کارخانه ها نيز از قشر سرمايه داران خميني شهري هستند
حال شما فکر ميکنيد که اين مبلغ بسيار کلان به کدام شهر  ميرسد
شهرستان خميني شهر يا شهر غرق در امکانات اصفهان
به شهرستان خميني شهر که ميزبان ميهمانان ناخاسته افغاني است؟
يا به شهرداري سرمايه دار اصفهان که هیچ ضرری از طرف این شهرک به آنها نمی رسد  ؟

وجود اين شهرک در همجواري شهر خميني شهر باعث تردد تريلر ها و ماشين هاي سنگين در داخل شهر شده است و هرساله تلفات جاني زيادي در شهر برجاي ميگذارد
حال با تحميل اين  مشکلات بر شهرستان محروم خميني شهر وقت آن نرسيده است که حداقل بخشي از درآمد اين شهرک نيز به شهرداري خميني شهر تعلق گيرد تا فقط سهم مردم خميني شهر دود و آلودگي و تصادف و تحمل افاغنه نباشد.
اگر اين 200 ميليارد تومان تنها براي يک سال به شهرداري خميني شهر پرداخت شود چه محروميت هايي که از چهره شهر پاک نخواهد شد و چه امکاناتي که با اين سرمايه عظيم نميتوان ساخت ولي هيهات از منطق عدالت انديش.

چنانچه اين روند ادامه داشته باشد خميني شهر 1404 يک شهر فقير و محرومتر از اين زمان خواهد بود ولي وبسايت شهر سده به مردم عزيز شهرمان قول ميدهد که به شدت پيگير اين موضوع باشد و نتايج را با مردم در ميان بگذارد

                                  به اميد آبادي و سربلندي تو اي سده قهرمان

 

آياراه به بي راهه رفت؟

ماه گذشته در مطلبي با عنوان پل سيد محمد و صبر ايوب با اشاره به پرتردد بودن مسير سه راه معلم-فلكه دانشگاه تعلل در انجام اين پروژه يادآوري شده بود.

چند روزگذشته كه اين موضوع راپيگيري ميكردم يكي از كارشناسان امور شهري گفت :اين پروژه توسط اداره راه اجرا ميشود واصلا نيازي به زير گذر نبود بلكه نيازبه روگذربود.

وي درتوجيه اين مطلب توضيح داد مسير سيد محمد به جاده اصلي داراي شيب بسيار تندي است كه در صورت احداث زير گذرشيب انتهاي مسير افزايش پيدا كرده كنترل وسيله نقليه بسيار مشكل ومنجر به حادثه ميشود.

وي افزود احداث رو گذر(مانند مسير دانشگاه صنعتي ) ميتوانست شيب تند مسير را خنثي نمايد.

حال شما قضاوت كنيد.................................

 

 

چی توز حلقه ای یا نخوچی؟

خوشحالی دوران کودکیمان با هیچ چیز قابل مقایسه نیست زمانی که نخودچی(نخوچی) وکشمش و شاهدونه داخل جیبمان بود وهرزگاهی دور از چشم بزرگترها به کاسه آن دستبرد می زدیم.آن روزها

 مادر خسته از کار خانه خوشحال بود.

مادر بزرگ همیشه میخندیدوبابا دغدغه زندگی نداشت.

دکتر،مهندس وخلبان هم شدیم فقط چی توز حلقه ای نداشتیم.

بدنیست به اطرافمان نگاهی بیاندازیم

هنوز پیرمرد خسته مشغول نخودبریزی(درست کردن نخوچی)است

هنوز بوی تخمه آفتابگردان،هندوانه در بعضی از کوچه های شهرمان مشام رهگذران را نوازش میدهد.

نگذاریم مشاغلی که حاصل عمر گذشتگانمان است از بین برود.

انشاا.. در پستهای بعدی بعضی از این مشاغل سرزمین کهن را معرفی میکنم

 

نگذارید گلهایمان پژمرده شوند

 

 

 فرمانده نيروي انتظامي خميني‌شهردر گفتگو با فارس گفت: مواد مخدر صنعتي براي مصرف كننده ولع مصرف ايجاد مي‌كند و فرد نيز تا زماني كه مصرف خود را قطع نكند حاضر به قبول اعتياد خود نيست.

 حسين يار دوستي  در نشست خبري با خبرنگاران و به مناسبت هفته نيروي انتظامي اظهار داشت: رويكرد مصرف ‌كنندگان در سال‌هاي اخير به سمت مصرف مواد مخدر صنعتي به ويژه روانگردان‌ها بوده كه اين امر موجب نگراني مسئولان و دست اندركاران مبارزه با مواد مخدر شده است.
وي با بيان اينكه يكي از علت‌هاي گرايش به مصرف مواد مخدر صنعتي استعمال آسان اينگونه مواد مخدر است، افزود: زمان اندك براي استعمال اين مواد، نداشتن علائم ظاهري مانند بوي شديد و كم حجم بودن آدات و ادوات استعمال باعث شده تا معتادان به مصرف اينگونه مواد روي آورند.
فرمانده نيروي انتظامي خميني‌شهر با اشاره به اينكه اكثر خانوا‌ه‌ها از عوارض سوء مصرف اين مواد بي‌اطلاعند خاطرنشان كرد: يكي از مسائل مهم در مورد مصرف مواد مخدر صنعتي عدم اطلاع والدين از نحوه استعمال اين مواد و علائم ناشي از مصرف آن است چرا كه بسياري از موارد شاهد اظهار بي‌اطلاعي والدين از اعتياد فرزندانشان بوده‌ايم و آنان زماني متوجه اين امر شده‌اند كه ديگر هيچ اقدامي براي نجات فرزندانشان نمي‌توان انجام داد.
وي با بيان اينكه ميزان كشفيات شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزديك به 95 درصد افزايش داشته گفت: همكاري شهروندان و اقدامات اطلاعاتي دو دليل مهم در افزايش كشفيات امسال است.